Ungarn beskylder EU for skjulte motiver

Faksimile fra Facebook

Ungarn beskylder EU for skjulte motiver

Den ungarske regjeringen lanserte i forrige uke en landsdekkende kampanje der EUs kommisjonspresident Jean-Claude Junker og den ungarske milliardæren og finansmannen George Soros anklages for å bevisst sette Ungarns sikkerhet i fare. Reaksjonene har ikke latt vente på seg.

Sist oppdatert:

Den ungarske regjeringen la nylig en plakat ut på Facebook der Juncker er avbildet sammen med George Soros, den ungarskfødte finansmannen og filantropen som i løpet av de siste årene er blitt hatobjekt for høyrekrefter i en rekke land.

«Dere har rett til å vite hva Brussel planlegger å gjøre!» lyder teksten på plakaten.

Deretter advares det mot at EU ønsker å innføre obligatoriske asylkvoter, svekke medlemslandenes rett til å kontrollere egne grenser og liberalisere visumpolitikken, slik at det blir lettere å komme til EU.

«Regjeringen lanserer en informasjonskampanje om Brussels planer om å oppmuntre til innvandring. Alle har rett til å vite om de nye forslagene som setter Ungarns sikkerhet i grunnleggende fare», skriver regjeringen i Facebook-posten.  De vil også følge opp med å sende brev til alle landets innbyggere der de forklarer nærmere hva de mener med utsagnene.

EU-kommisjonen slo knallhard tilbake!

– Den ungarske regjeringens kampanje er helt utrolig. Det er sjokkerende at en så latterlig konspirasjonsteori har nådd så bredt ut. Ungarere fortjener fakta, ikke fiksjon, uttalte EU-kommisjonens talsmann Margaritis Schinas. Ifølge ham er det rett og slett usant at EU undergraver nasjonal grensekontroll. Og det er medlemslandene selv som bestemmer hvor mange lovlige innvandrere de vil ta imot.

Ungarns statsminister Victor Orban kommer fra det politiske partiet Fidez, som i Europaparlamentet tilhører den konservative partigruppen EPP.

Junker, som også er fra EPP, kom med tilsvar: -Jeg tror at de konservative i Ungarn ikke representerer kristne demokratiske verdier på noen måte. Det er ingen overlapping mellom meg og Orbán lenger. Jeg tror han ikke lenger tilhører EPP.

Juncker la til at EPPs toppkandidat til å bli den neste kommisjonspresidenten, Manfred Weber, vil måtte spørre seg selv om han virkelig trenger disse stemmene ". -Det er noen stemmer du bare ikke vil ha," sa Juncker.

Weber selv uttalte at den ungarske kampanjen hadde skakt opp en del sinne internt i EPP. Han sa videre at en kan ikke drive kampanjer mot en sittende EPP kommisjonspresident. -Det er ikke akseptabelt.

Merkel har også uttalt at hennes solidaritet er med Juncker.

Stadig flere EPP politikere tar nå til orde for at Fidez må kastes ut av partigruppen. Det spekuleres derimot i at det er akkurat det Orban  forsøker å tvinge frem, slik at Fidez kan slutte seg til mer høyre og populistorienterte grupperinger i Europaparlamentet. Han trenger en slags offentlig tvungen avslutning slik at han kan si til sine tilhengere: «Se EPP vil ødelegge Europa, de vil bli kvitt oss, vi som forsøker å redde det kristne europa».