Ukens brexit - like langt

Foto: iStock

Ukens brexit - like langt

Også denne uken fortsetter forvirringen omkring brexit i det britiske Underhuset. Ingen vet hva utfallet blir av kveldens voteringer og man er ikke en gang sikker på hvilke forslag som slipper igjennom filteret til "the Speaker of the House", eller Stortingspresidenten på norsk. Han avgjør helt alene hva som skal stemmes over eller ikke.

Sist oppdatert:

Det er særlig to forslag som det er knyttet spenning til og den ene har nå fått støtte fra statsminister May, men uten at det har vært drøftet i hennes egen regjering. Det går ut på å finne en "alternativ løsning" i grensetvisten på den irske øya mellom republikken Irland og Nord-Irland, som fortsatt er en del av Storbritannia.

Det er fremmet av Graham Brady fra det konservative partiet, og skulle erstatte den avtalte "backstop" i utredelsesavtalen. Den sørger for at landet forblir i EUs tollunion inntil man finner en god løsning på grensetvisten om en fortsatt åpen grense. Nå kommer det meldinger om at dette forslaget ikke er akseptabelt for de mest harde utmelderne, de såkalte brexiteers. Siden Labour ikke vil stemme for det, får det ikke flertall.

Det andre forslaget er fremmet av Labours Yvette Cooper som ønsker å utsette fristen i artikkel 50 som sier at UK skal være ute av EU 29. mars. Dersom avtalen som ligger på bordet ikke er vedtatt senest 26. februar skal landet søke om forlengelse. Men selv om dette kan få et flertall er det usikkert om hva det kan bety i praksis siden man ikke vet om EU kan gå med på en forlengelse før man vet hva Storbritannia egentlig vil.

Det er lettere å vedde på utfallet av neste Manchester kamp enn neste runde i Underhuset.

Dermed fortsetter krisen i britisk politikk, mens klokken tikker ned mot utmeldingsdagen 29. mars, uten at noen vet hva som skjer. Skrekkscenariet er ingen avtale med all den usikkerhet det kan føre med seg.