UK

Mann som leser avis med Storbritannias statsminister på forsiden

UK: Fortsatt nedsmelting.

Nedsmeltingen av det britiske politiske systemet fortsatte denne uken med et nytt nederlag for Theresa May.

Sist oppdatert:

Hennes partileder i Underhuset, Andrea Leadsom, gikk ut av regjeringen i protest mot at brexit-avtalen skulle behandles  for fjerde gang første uken i juni. Denne gangen var pillen sukret med løfter om en ny folkeavstemning samt garantier for at britiske arbeidstakere ikke skulle få færre rettigheter enn hva de har i dag.

Det var ikke nok for Labour og trusselen om en ny folkeavstemning skremte mange av de konservative til å ta tilbake sitt ja som de ga ved tredjegangsbehandling.

Nå venter man bare på om/når May går frivillig og hvem som tar over. Der ser ut til at en Trump-lignende kopi, av utseende, ved navn Boris Johnson skal ta over siden de øvrige kandidater ikke samler nok støtte.

Men statsministerbyttet løser ingen ting og nå øker faren for at landet ryker ut uten en avtale, selv om Underhuset har sagt nei med en stemmes overvekt! Det er ikke tid til å forhandle fram en ny avtale og EU har sagt helt klart i fra om at de ikke har mer å gi. Blir Johnson statsminister vil han neppe kreve en ny avtale heller.

I mellomtiden har British Steel gått konkurs med 25000 arbeidsplasser tapt og det samme gjelder for restaurantsuksessen Jamie hvor antagelig 25 steder må lukke på grunn av konkurs.

Se YouTube-video

Dette er kanskje bare en forsmak på va som vil skje dersom landet forblir uten en avtale med EU.

Både britisk politikk og økonomi er i en kraftig krise og hvor ingen synes å ville eller evne å ta tak i problemet. Før så het det at Storbritannia styrte havene. Nå styrer de knapt seg selv.

Eller som Jean-Claude Juncker sa det på den faglige kongressen i Wien denne uken: Alle forstår engelsk, men ingen frostår England.