UK: Partiene splittes

Foto: iStock

UK: Partiene splittes

Debatten i Storbritannia dreier seg stort sett bare om brexit. Men nå dreier den seg også om "break out" eller "break away". Mens synet på forholdet til EU allerede har splittet landet i to tilnærmet store deler, forholder det seg snart også slik innenfor de to største partiene Tory og Labour.

Sist oppdatert:

Nå var begeret fullt. Først i Labour hvor sju, senere åtte medlemmer, og så enda en, meldte seg ut av partiet og stiftet en uavhengig gruppe i Underhuset. Dagen etter fikk de følge av tre konservative medlemmer. Det kan komme flere og mer viktige personer, inkludert fra regjeringen, hevdes det.

De sier at de ikke vil stifte et eget parti, men forbli uavhengige fram til et nyvalg. Valgordningen i landet er at "vinneren tar det hele" som gjør det nærmest umulig for et nytt parti å komme inn i Underhuset. Selv i UKIPs storhetstid (UK Independent Party) da de hadde 15 prosent av stemmene fikk de kun en representant i Underhuset.

Felles for de 12 er at de er uenige i sine partiers syn på brexit. De mener alle at landet bør forbli i EU og kan vekselvis ikke forstå Labour-ledelsens vingling i spørsmålet om en ny folkeavstemning, eller Theresa Mays strategi for få godkjent den avtalen som ligger på bordet, men som en gang allerede er nedstemt i Underhuset med historisk stort flertall.

May kom i sist uke på nytt tilbake tomhendt fra samtaler i Brussel. Den avtalen vil EU ikke gjenåpne og håpet består i å finne en slags politisk garanti for at man finner en løsning om en åpen grense mellom Irland og Nord-Irland.

I mellomtiden tikker klokken ned mot ingen-avtale den 29. mars.