Den britiske regjeringen vil ikke offisielt si det. Men når en fortvilt bedriftseier ringer departementet for internasjonal handel og spør om hva de kan gjøre for å unngå endeløse køer og tollpapirdeklarasjoner ved eksport inn til EU, er dette svaret de får: Dere kan etablere et datterselskap. Da blir alt så mye enklere for da er dere innenfor EUs indre marked.
Verre blir det for fiskere og bønder som nå ikke lenger er beskyttet av det felles veterinær- og matsikkerhetsregelverket.
Regjeringen prøver også å tone ned problemene på grensen hvor mange lastebiler har valgt å kjøre tomme i retur for å unngå papirarbeidet og tollkontrollen. Regjeringen argumenterte med at en brexit ikke ville ha negative konsekvenser og handelen. Men nå er man både utenfor det indre markedsregelverket og EUs tollunion. Storbritannia blir dermed et land på lik linje med alle andre. Mer.
EU-registrerte lastebiler kjører tomme i retur for å unngå tollklarering. Det påvirker også transporten til Storbritannia siden den ikke blir lønnsom når bilen går tom i retur. Dermed kan det oppstå varemangel på en del områder, samtidig som eksporten synker. En tap-tap-situasjon, skriver den britiske avisen The Times.