Tyskland: Slaktehus Covid-19

Slaktering og kjøttbearbeiding et sted for luftvegsinfeksjoner

Tyskland: Slaktehus Covid-19

Korona-viruset har flammet opp igjen i Tyskland etter at restriksjonene er slakket på. Men det største utbruddet er funnet i et slakteri hvor over 1000 arbeidere er rammet. Disse er i hovedsak bulgarere og rumenere som arbeider tett og under dårlige hygieniske forhold. I tillegg er de innkvartert i boliger hvor også standarden er under hva man vil anse som "tysk nivå" i alle fall hvis de er etniske tyskere.

Nå er rundt 7000 ansatte sendt i karantene i det kjøttbearbeidende selskapet Tönnies. Nå stenges av en hel landsby Gütersloh ikke så langt fra byen Münster. Også en boligblokk nærGöttingen har kalt på oppmerksomhet siden politiet har gjerdet inn hele blokken og brukt tåregass for å holde beboerne innenfor. Les mer.

Tidligere var det polakker som sto for dette grovarbeidet, men de er altså blitt for dyre. For noen år siden var det polakker som gjorde arbeidet noe som medførte at en rekke danske slakterier flyttet sin virksomhet til Tyskland. Dit ble dyrene fraktet levende og hvor de ble slaktet og partert fordi det var så mye billigere enn i Danmark. Kjøttet ble deretter transport tilbake til Danmark for nasjonal forbruk eller til eksport. Mens man i Frankrike snakket om den "polske rørlegger" som tok jobber fra franskmenn, snakket man i Tyskland om den "polske slakteren".

Eieren av slakterier heter Clemens Tönnies, også styreleder i fotballklubben Schalke 04 for de som  er mest opptatt av det. Han er blant Tysklandog verdens  rikeste og har fått mye kritikk av delstatsmyndighetene i Nordrhein-Westfalen fordi han ikke har kunnet oppgi boligadresse for dem som er smittet. 7000 ansatte av 16500 er nå i karantene, og det er snakk om å stenge ned hele delstaten som er Tysklands mest befolkningsrike med 17 millioner innbyggere.

Delstatsminister og kansler-kandidat Armin Lashet skyldte først på at det var de ansatte som hadde brakt med seg smitten. Men deres hjemland har lavere antall smittede enn Tyskland, dessuten har det vært innreiseforbud i den aktuelle perioden. I tillegg er de "løsarbeidere" uten faste kontrakter. Det er mulig at de har flere arbeidsgivere og at mange av de ansatte pendler mellom ulike oppdrag. Også dette har vanskeliggjort å kartlegge smittekildene.

En årsak til at det skjer i denne bransjen er temperaturen som holdes ned mot 12-14 grader, man står tett ved parteringsbåndet og ventilasjonen er kraftig. Arbeidet er tungt og skjer i høyt tempo. Derfor er risikoen for luftvegsinfeksjoner bl.a. forkjølelse høy. På toppen av dette behersker de ansatte dårlig  eller ingen tysk og kan derfor selv ikke følge med på tyske nyheter i aviser eller fjernsyn.

Eieren selv sier at antagelig må selve produksjonsmetoden endres skal man unngå slike situasjoner. Flere medlemmer av den tyske forbundsdagen mener at man kan gjøre som i byggebransjen, nemlig å forby ordningen med innleid arbeidskraft i slakteri- og kjøttindustrien. Sosialdemokratene og  de grønne vil foreslå dette. Samtidig er det en diskusjon om prisen på kjøtt er for lav. Konkurransen er beinhard og med billigkjeder som bl.a. Aldi er det alltid tilbud på kjøttvarer som en lokkevare for tyskere som spiser kjøtt mer enn de fleste.

Se mer på engelsk.