Tyskland: Ryanair får leie inn folk

Foto: Istock

Tyskland: Ryanair får leie inn folk

De tyske arbeidskraftmyndigheter, NAV, har overraskende sagt ja til at Ryanair kan bruke ansatte fra et leieselskap på flygninger i Tyskland. Crewlink heter selskapet som nå "plutselig" har fått grønt lys etter en rekke møter og telefoner med det tyske NAV. Tillatelsen står i skarp kontrast til tidligere uttalelser den tyske arbeidsminister Hubertus Heil har kommet med.

Det er avisen Welt am Sonntag som "avslører" saken den 24. mars. Tilsvarende utleieordninger i Italia er straffet med bøter i milliardklassen mens de i Tyskland nå er blitt legalisert.

Samtidig melder fagforbundet Ver.di at de har inngått avtale med Ryanairs kabinansatte som visstnok også skal gjelde innleide kabinpersonale. En talsmann for Ver.di sier at de skal følge tyske lønns- og arbeidsvilkår, samt trygderegler.

Ansatte i Crewlink følger irske regler for skatt og trygd. Dermed er det uklart om Crewlinks ansatte er omfattet av tariffavtalen.