Tyskland: regjeringskrise?

Foto: Istock

Tyskland: regjeringskrise?

GroKo (Grosse Koalition) kalles den sittende regjeringen med CDU/CSU og SPD som ble dannet i fjor ledet av kansler Angela Merkel. Nå kan det spøke for et videre samarbeid. Årsaken er at Andrea Nahles, lederen for minstemann i regjeringen SPD, har trukket seg både som partileder og leder av gruppen i Forbundsdagen. Det kom overraskende på, men SPD mistet sitt flertall i delstaten Bremen etter 70 års sammenhengende styre og fikk et resultat ved Europaparlamentet som var katastrofalt dårlig, på 15,7 prosent. Det ser ikke bedre ut for CDU som nå er det nest største partiet etter De grønne som fosser fram, i første rekke i det større byene.

Det har ulmet lenge i SPD rundt regjeringssamarbeidet, helt siden valget for to år siden. Først sa daværende partileder Martin Schulz nei til en ny koalisjon med Merkel. Deretter snudde partiet, men med motstand fra ungdommen og venstrefløyen. Nahles hadde sin bakgrunn som en radikal SPD-ungdom, men fikk smaken på regjeringsmakten som en dyktig arbeidsminister i den forrige regjeringen. Hun sikret en lovbestemt minstelønn etter krav fra tysk LO (DGB) og noen oppmykninger i pensjonsreformen til gunst for de som hadde arbeidet lenge. Nå kaster talskvinnen for regjeringssamarbeid kortene etter sterk intern kritikk og dermed åpner man en ny Pandoras eske.

Nyvalg, mumles det om, men vil det løse noe, eller vil det bare forsterke bildet av at regjeringspartiene er i sterk tilbakegang til fordel for De grønne, det høyreorienterte partiet AfD og delvis Die Linke som er en blanding av SV og Rødt?

Også den nyvalgte generalsekretæren i CDU Annegret Kramp-Karrenbauer, kalt bare AKK, sliter med oppslutningen etter å ha kommet med uttalelser som av mange er blitt tolket som et ønske om sensur av det frie ord på Facebook. Hun er mer konservativ enn kansler Merkel i en rekke saker, også i familiespørsmål. Det har ikke slått an i opinionen som nok er blitt med liberal enn den tradisjonelle kristendemokratiske tankegangen.

Tilbake alene på valen står Angela Merkel sterkere enn ventet og omspunnet av rykter om at hun bør bli en av EUs ledere, enten som Rådspresident eller president i Kommisjonen.

De gamle (damer) er nok eldst, likevel.