Tyskland: Reformen de aldri blir kvitt

Foto: Istock

Tyskland: Reformen de aldri blir kvitt

Det heter Hartz-reformene og er stort sett et utskjelt begrep i Tyskland. Det handler om en lav ledighetstrygd og en jobbplikt i dårlig betale minijobber kalt Hartz IV. Tar du ikke disse kan du miste ledighetstrygden. Minijobben er stort sett på 20 timer uka og gir et lite lønnstilskudd til ledighetstrygden, men ofte ikke nok til å leve av.

Nå sier flere partier at de vil fjerne Hartz IV. Men ser man på de enkelte forslagene til de ulike partier mener de egentlig bare å endre på ordningen. Oversikten er gjengitt i Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung 24. februar.

Når det gjelder grunnsikringen på 424 €uro pr. måned vil alle partier unntatt Die Linke (til venstre) beholde den. Die Linke vil heve den til 1050 €uro som også skal dekke husleie, mens de Grønne sier høyere enn i dag, uten et konkret tall.

Når det gjelder sanksjoner skal Die Linke og de Grønne fjerne alle disse, mens øvrige partier vil la det være som det er, mens sosialdemokratene ønsker "fornuftige" sanksjoner.

Når det gjelder varighet av ledighetstrygden er den i dag ett år, men to år for eldre over 60 år. Die Linke ønsker tre år mens SPD ønsker tre år for eldre.

I dag kan man ha en formue på 3.850 til 10.800 €uro avhengig av alder. Die Linke ønsker ingen grense mens de Grønne ønsker 100.000 €uro. Øvrige partier ønsker ingen endringer.

Nå er det en stund til valg så dette er uansett intet tema som er høyt på dagsorden. Nye tall viser for øvrig at mens ledigheten synker er antall unge, særlig flyktninger økende på ledighetssatsen i Hartz IV.

Alle reformene ble gjennomført av daværende SPD-kansler Gerhard Schröder og klekket ut av personalsjefen Peter Hartz i det store VW-konsernet. Hartz øvrige "berømmelse" kommer fra da han tok med de ansatte i VWs konsernutvalg til Brasil for å se på konsernets fabrikker. I tillegg til bedriftsbesøk vanket det, betalt av bedriften, både "piker, vin og sang". Det var vesentlig mer av de to første enn det siste.