Tyskland: På gli i EUs bankunion.

Merkel er ppå glid i bankunionsaken

Tyskland: På gli i EUs bankunion.

Si ordet "bankunion" til en tysk politiker og det kommer et tvert "Nein" etterfulgt av at EU skal ikke bli noen form for overføringsunion.

Tyskland er redd for sine penger til tross for at de betaler den høyeste medlemsavgiften per innbygger av alle 28 EU-land, ikke minst til overføringer gjennom regional- og sosialfond.

EUs bankunion ble påbegynt etter finanskrisen i 2007/08 og skal blant annet sikre at banker ikke igjen skal kunne gå konkurs på skattebetalernes bekostning. Bankunionen betyr en felles styring innenfor de 19 Eurosone-landene og har en overnasjonal banktilsynsordning. https://snl.no/EUs_bankunion

Men å fullføre bankunionen har Tyskland strittet i mot helt til det siste. Nå er det kanskje en "pengevende" på gang etter mønster fra "energivende" da man gikk vekk fra atomkraften.

Olof Schulz, visekansler i CDU-CSU/SPD-regjeringen og kandidat som en av to i en ny lederduo i det sosialdemokratiske partiet SPD, er kommet på glid. Tyskland kan nå tenkte seg en felleseuropeisk innskuddsgaranti, men på bestemte og harde vilkår i forhold til gjeldsbyrden og økt egenkapital.

Nye tyske toner til å fullføre bankunionen

Mer om samme sak.

Det kom nylig på trykk i den engelske avisen Financial Times i et omfattende artikkel, signert finansminister Olof Schulz. Skal man signalisere en ny kommende EU-politikk er  FT det viktigste organet som man kan bruke.

Det er en nær forestående brexit som åpenbart har fått Scholz til å tenke seg om. Når London som finanssenter forsvinner ut av EU, vil EU bli sårbar i finanskonkurransen mellom Kina og USA.

Men for å gå videre med bankunionen  etterlyser han blant annet bedre regler for konkurser i små banker som i dag fortsatt ligger under nasjonal kontroll.

Han ønsker mindre risiko ved at dårlige lån må avvikles og det må stilles økte kapitalkrav til bankene og til statlige obligasjonslån. Men ikke minst ønsker han, og skriver selv at det ikke er et lite skritt for en tysk finansminister å kreve: en felles europeisk innskuddsforsikringsmekanisme. Men her må det nasjonale ansvaret være helt sentralt.

I tilfelle en bank-konkurs må først de nasjonale tilganger brukes, deretter kan man se for seg at den europeiske garantien slår inn gjennom lån som skal tilbakebetales. Først da skal man skal kunne lene seg på nasjonale myndigheter (redning mot konkurs).

Men i tillegg må man fjerne elementer av bedriftskattekonkurranse slik at banker skattes likt i Eurosonen.

Nå er tiden inne, avslutter Schulz, og peker på at saken har stått stille for lenge og at en ny EU-kommisjon sammen  med brexit gjør det både nødvendig og mulig å komme videre.

(kas)