Tyskland: Mot slutten for Merkel sesong IV.

Angela Merkel
Hun har ledet fire regjeringer, tre med SPD. Går det mot slutten før 2021?Her komemr hun til DGB (LOs kongress i 2018. Foto: Knut Arne Sanden

Tyskland: Mot slutten for Merkel sesong IV?

Det er oppstått ny usikkerhet omkring regjeringssamarbeidet i Tyskland etter at "grasrota" i det sosialdemokratiske partiet SPD dvs. medlemmene har stemt fram en lederduo som til helgen med all mulig sannsynlighet blir den nye ledelsen av partiet.

Duoen er mer "samarbeidskritisk" en det tapende laget. Saskia Esken og Norbert Walter-Borjans vant avstemningen med 53.06%. Hun er 58 år og med kort politisk erfaring, men med i Forbundsdagen, mens han er 67 år og er nærmest pensjonist. De anses å tilhøre venstrefløyen i partiet og er kritisk til den store koalisjonen "GroKo" (Grosse Koalition) på tysk. De slo dermed ut de to som vil fortsette regjeringssamarbeidet, pro-Merkel duoen bestående av  visekansler og finansminister Olaf Scholz og delstatspolitikeren i  Brandenburg Klara Geywitz, som fikk 45.33%. Disse blir betegnet som en del av den innerste SPD-eliten og ble ansett som favoritter til å vinne.

Kommende helg skal landsmøtet ta stilling til hvem som skal bli den nye ledelsen.

Men det vil være tilnærmet umulig å overse medlemmenes synspunkter. På landsmøtet vil det derfor også bli en hard debatt hvorvidt man skal fortsette samarbeidet med det kristenkonservative CDU eller bryte det, eller reforhandle avtalen fra 2017. Det siste har CDU avvist blankt.

Det har knaket lenge, helt siden valget for to år i 2017 siden da daværende leder Martin Schulz etter et dårlig valg, først sa nei til å fortsette regjeringssamarbeidet med Merkel i en ny sesong IV. Han ombestemte seg like etterpå og gikk derfor av som leder og ble erstattet av Andrea Nahles, en stigende stjerne i partiet. Men også hun trakk seg etter flere nedslående delstatsvalg hvor SPD endte opp som det tredje største partiet flere steder, etter CDU og det høyreorienterte AfD, Alternativ für Deutschland. Nå har partiet en oppslutning på 14-15 prosent.

Nå har flere ulike duoer drevet valgkamp for å overta ledelsen og en av de mer regjeringskritiske fløyene har fått flertall. Partiet de Grønne har lenge hatt en slik likestilt lederduo, en mann og en kvinne som nå kopieres i SPD.

Neste valg er i 2021 etter planen, men mye kan skje før det. Imidlertid er problemene også i stor grad til stede innenfor Merkels eget kristendemokratiske parti CDU. Den i fjor nyvalgte generalsekretæren, Annegret Kramp-Karrenbauer, kalt ofte bare AKK, fikk ikke den popularitet som var forventet i opinionen. Slik det så ut i fjor ville hun ta over etter Angela Merkel dersom hun ga seg før valget i 2021. Men nå har det oppstått tvil om hennes kapasiteter. Likevel ble hun gjenvalgt forrige helg på sitt partilandsmøte og ingen torde å utfordre henne, eller lojaliteten til partiet. Hennes sterkeste kritiker, en tidligere aktiv CDU-politiker, nå forretningsmann, Friedrich Merz, fyrte selv opp fredspipen og ga henne politisk amnesti.

Det skisseres nå ulike alternativer framover. Regjeringen sprekker og CDU forsøker seg på en mindretallsregjering, hittil uhørt i Tyskland. Det kan skrives ut nyvalg, kanskje våren 2020 før Tyskland tar over EUs formannskap i andre halvår 2020.

Et valg kan gi to mulige konstellasjoner: CDU og de Grønne, eller muligens supplert med de Liberale.

Alternativ tre er om man kan tenke seg en ny venstrefront med SPD, de Grønne og Die Linke. Så langt vil SPD ikke det.

Nå må SPD gå i seg selv å forsøke å gjenfinne sin sjel som er blitt borte et sted på vegen i skyggen av Merkel på den ene siden og det sterkt framvoksende nazi-lignende partiet AfD, Alternativ für Deutschland.

Slik sett deler SPD skjebne  med de øvrige sosialdemokratiske/ sosialistiske partier i Europa. De har alle havnet i skyggenes dal og venter på en Moses som kan lede vegen gjennom Rødehavet for å komme "hjem" til sine opprinnelige velgere.

(kas)