Tyskland løse penger til løse fugler

Penger til bedrifter i krise havner i feil lommer

Tysland: Løse penger til løse fugler

EuroLOggen: Aldri har offentlige penger sittet løsere enn i disse koronatider. Tyskland er intet unntak. I tillegg til at det ser ut til at de kan få tildelt nær halvparten av de 540 milliarder av €uro som EU har stilt til rådighet, har landet selv vendt ryggen til strenge krav om budsjettbalanse, det svarte hull. Både forbundsstaten og de enkelte delstater stiller opp med penger.

Nå renner pengene ut og det har kriminelle i og utenfor landet oppdaget og begynt å forsyne seg. Arbeidsminister Hubertus Heil sier at de som snyter skal straffeforfølges.

Delstaten Nordrhein-Westfalen måtte stoppe sitt eget hjelpeprogram en ukes tid fordi de oppdaget at det var kommet kriminelle sugerør i kassen som urettmessig snappet til seg 100-tusenvis av €uro. Oppfinnsomheten er stor og mye tyder på avansert IKT-kompetanse. Det er opprettet falske hjemmesider hvor man kunne søke om penger. Denne informasjonen, som de har fått fra selskaper i nød, er brukt til selv å få støtte. Systemet omtales som "phishing" eller fisking. 104 slike sider er avslørt bare i den delstaten og kan spores tilbake til bl.a. til Slovakia og USA.

Økt brukt av hjemmekontor har også gjort det lettere å skaffe seg adgang til selskapers interne nettverk.

Samme metode er brukt til å opprette "informasjonssider" om korona hvor folk er bedt om å logge seg inn og oppgi passord og andre følsomme opplysninger.

I Berlin har man avslørt en person med tilknytning til et  militant islamist nettverk. Han hadde fått ut rundt 200000 kroner til et selskap som måtte "stenge" pga viruset. Da man oppdaget svindelen viste det seg at han gikk på trygd.

Kriser gir nye muligheter også til å lure andre.(kas)