Tyskland: Lønnskrav på seks prosent

Tyskland: Lønnskrav på seks prosent

Verdens største fagforbund IG-Metall i Tyskland har åpnet for krav om en lønnsøkning på seks prosent i år. Det er en tolv måneders avtale regnet fra 1. januar i år i stålindustrien. I tillegg har de krevd en økning i feriepenger til 18.000 kroner for funksjonærer og arbeidere med mulighet for å bytte dette inn i ferie eller fritid. Kravene gjelder ikke hele Tyskland siden man forhandler delstatsvis og i dette tilfellet er det «nord-vest Tyskland» og deler av det gamle Øst-Tyskland. Totalt berører det 78.000 ansatte i stålindustrien.

Utover det kreves det ekstra betalt til lærlinger, også i deres feriepenger. Kravet omfatter også utvidet bruk av allmenngjøring av tariffavtalen for folk på delvis pensjon og underleverandører/bemanningsforetak.

Stålindustrien har gått bra de to siste årene siden import fra Kina er rammet av tollsatser, mens bruken av stål i europeisk stålindustri er på den annen side synkende.

Eller flere varselstreiker har arbeidsgiverne kommet med det første tilbudet som er på 2,5 prosent fra 1. april i år og tolv måneder fram, samt en ferielønn på 600 €uro pr. år fra 1. juli 2020.

Nå ser en egen ekspertgruppe på tilbudet om det er bra nok eller ikke.