Tyskland: Innvandring skal løse problemet

Merkel deltok på tysk LOs kongress

Tyskland: Innvandring skal løse problemet

I mars trer en ny lov i kraft i Tyskland som skal lette innvandringen fra tredje land, det vil si utenfor EU/EØS-området. Loven har fått navnet "Fagkraftinnvandringsloven" som åpner opp for økt, men kontrollert innvandring fra land som Mexico, India, Brasil eller Vietnam bare for å nevne noen.

Nylig var arbeidslivets parter i møte med kansler Angela Merkel som understreket, igjen, at et produksjonssted uten ansatte har ingen sjanse til å lykkes. Tyskland trenger utenlandsk arbeidskraft. Med unntak av det ekstreme høyrepartiet AfD, Alternativ for Tyskland, er alle de politiske partiene enige om dette. De er også nødvendig for å bevare velstanden i landet, sier Horst Seehofer som leder det konservative CSU-partiet i Bayern. Landets industriminister Peter Altmaier (CDU) sier til Handelsblatt at innvandring er nødvendig for å kunne bevare den høye sosiale standarden.

Loven trer i kraft 1. mars og fjerner dermed kravet om først å se etter en tysk arbeidstaker ved jobbutlysninger. Behovet gjelder i alle yrker som rørleggere, matematikere, IT-folk, vitenskapspersoner, men spesielt i helsesektoren hvor man møter en aldrende befolkning med økende helsebehov.

Mangelen på arbeidskraft bremser den økonomiske veksten, sier Felix Pakleppa generalsekretær i forbundet for små og mellomstore bedrifter i byggebransjen.

Tyskland tok i mot mer enn en million flyktninger i kjølvannet av krigen i Syria i 2015-16. 300 000 av disse er nå kommet i arbeid.

Men fortsatt er det en million ledige jobber og at arbeidskraftmangel, særlig fagutdannet, er en bremse for videre vekst.

Aldringen er også en utfordring. I 2018 var det 100 ansatte som finansierte pensjonen til 31 personer over 67 år. Når etterkrigsgenerasjonen, "boomers" går av blir dette tallet to til én i 2038!

Tyskland er etter Japan  landet med den eldste befolkningen. Det liberale partiet, FDP, mener loven er for stram og setter for høye krav til fagkunnskap. Regjeringen selv tror egentlig at den åpner opp for 20000 personer i året, mens andre analyser viser et behov for 500 000 fram til 2050.