Tyskland: 3,7 prosent i stålindustrien

Foto: Istock

Tyskland: 3,7 prosent i stålindustrien

Partene i stålindustrien i tre tyske delstater er blitt enige om et lønnsoppgjør med en ramme på 3,7 prosent fra 1. mars og 26 måneder framover til 28. februar 2021. Avtalen dekker 72.000 stålarbeidere og følger en ramme fra metallindustrien.

Nytt av året er en form for bonus i form av 1000 €uro fra 1. juli hvert år, et beløp som alternativt kan tas ut i form av fridager, maksimalt fem dager. Dette er en ordning som har økende popularitet, sier IG-Metalls forhandlingssjef Knut Giesler og betegner dette som å gi de ansatte større selvbestemmelse.

De langvarige forhandlingene, som også innbefattet varselstreiker, ble avsluttet 17. mars. Det opprinnelige lønnskravet var på seks prosent. Modellen med å ta ut ekstra fridager er avhengig av hvor mange av de ansatte som ønsker det. IG Metalls leder Jörg Hoffmann var særlig fornøyd med økt lærling-lønn, litt avhengig av hvilket år lærlinger går i.