Tyske pensjonister får mer

Foto: Istock

Tyske pensjonister får mer

Tyske pensjonister kan, i motsetning til de norske, glede seg over en hyggelig økning i deres pensjoner. Tyskland er på mange måter fortsatt et delt land, det gamle Øst-Tyskland eller DDR ligger lønnsmessig et stykke bak den vestlige delen, og det samme gjelder for pensjonene. Først i 2024 skal den være lik. Derfor øker nå pensjonene med 3,91 prosent i de østlige delstater, mens den øker kun 3,18 prosent i vest.

Økningen gjøres gjeldende fra 1. juli og omfatter intet mindre enn 21 millioner pensjonister så det koster den tyske stat en god del penger. Det tyske forbund for pensjonsforsikringer sier at de økte kostnadene i 2. halvår 2019 vil utgjøre 3.8 milliarder €uro eller ca 36 milliarder kroner.

Arbeidsminister Hubertus Heil sier at økningen er basert på at tyske lønninger allment har økt kraftig delvis fordi så mange er i arbeid. Pensjonsnivået i øst øker dermed fra 95,8 prosent til 96,5 prosent.

I avisen Frankfurter Allgemeine sier leder av pensjonsforsikringsforbundet at økningen siden 2014 har vært på 15 prosent i vest og 20 prosent i øst. Det er over prisstigningen i samme tidsrom og betyr dermed økt kjøpekraft for pensjonister flest.

Pensjonister får nå 48,16 prosent av gjennomsnittslønn. Dermed er målet for regjeringen om 48 prosent allerede innfridd seks år før tiden. 2025 var målet for 48 prosent.