TUC neil til Boris

Britisk fagbevegelse fraråder å stemme på Boris "Trump".

TUC sier nei til Boris "Trump".

Britisk fagbevegelse, TUC, er klar i sine råd til medlemmene om hva man bør stemme neste uke den 12. desember. De bør i alle fall ikke stemme på de konservative Tory-partiet.

De beskriver Boris Johnson som en Donald Trump i forkledning, ikke bare på grunn av sveisen, men på grunn av den politikken de tror at han kommer til å føre dersom han vinner valget og lar "brexit skje". Det er bare begynnelsen på et nytt kapittel for britiske arbeidstakere og det blir ikke blant de gode.

De frykter at Storbritannia får en frihandelsavtale med EU etter lange forhandlinger på bekostning av deres medlemmer når det gjelder arbeidslivregler, selv om EU hevder det motsatte. TUC, som står for Trades Union Congress, frykter enda mer en frihandelsavtale med USA basert på lave beskyttelsesnivåer både miljømessig og forbrukermessig.

Det sier deres generalsekretær Frances O’Grady til avisen The Guardian. I tillegg deler de frykten med Labour om at amerikanske forsikringsselskaper og medisinprodusenter kan  komme inn i deres nasjonale helsesystem, HSM, og svekke det gjennom privatisering.

TUC ønsker derfor, til tross for ulike syn på Labours leder Jeremy Corbyn, at det er Labour som overtar regjeringsansvaret, at man får en ny og mer omfattende avtale med EU som sikrer deres medlemmers rettigheter. Det har Labour lovet og at en slik ny avtale med EU skal ut på en ny folkeavstemning i løpet av seks måneder. Dermed får man også muligheten til å eventuelt si ja til å forbli i EU, som egentlig er TUCs mening.

Se mer av intervjuet med O'Grady.