Tre menn vil hoppe etter Merkel

Vlag av partileder i CDU strammer seg til.

Tre herrer vil hoppe etter Merkel

Den 25. april skal det avklares hvem som skal bli partileder i det tyske kristendemokratiske partiet CDU som har ekstraordinært landsmøte. Den som blir valgt vil mest sannsynlig etterfølge Angela Merkel som kansler, dersom partiet finner nye regjeringspartnere.

CDU styrer i dag sammen med det sosialdemokratiske partiet SPD. Der har man sagt at man sitter i regjering så lenge den ledes av Merkel. Går hun av, går partiet ut.  Dette var konklusjonen etter det for begge partiers bedrøvelige valg i delstaten Thüringen nylig.

De som har meldt seg på det mulige kanslertoget er tre menn. De kommer alle fra Tysklands største delstat Nordrhein Westfalen.

Normalt skal det først være valg senest i oktober 2021 og planen var Merkel skulle sitte fram til da. Men presset om å gå før anses som økende. Den nylig avgåtte partilederen Annegret  Kramp-Karrenbauer skulle stille som den nye kanslerkandidaten, men slik gikk det ikke siden hun trakk seg som partileder. Hun ønsket at partileder skulle velges i desember, men ble tvunget til å ha det før.

Nå er det herrenes mulighet og mange tror at han som er statsminister i Nordrhein Westfalen Armin Laschet vil komme best ut av det. Han regnes som moderat og hennes favoritt og mer på linje med Merkel i motsetning til de to andre utfordrerne. Han har fått en hjelpemann på laget i den noe yngre Jens Spahn 39 år som er mer ute på høyresiden og stiller som nestlederkandidat i partiet. Han er i dag helseminister.

Laschets ulempe er at han ikke sitter i forbundsdagen altså parlamentet. Til gjengjeld har han lang statsministererfaring.

Her de tre kandidatene.

Lenger ut til høyre finnes en tidligere politiker, nå forretningsmann Friedrich Merz som også har forsøkt seg før, men tapte og forlot politikken. Han prøvde seg på et comeback i 2018 da han forsøkte å ta over CDU-skuta, men tapte mot Kramp-Karrenbauer. Nå er han tilbake. Han ønsker en mer høyrevridd økonomisk politikk og ønsker å vinne tilbake velgere som har gått til Alternativ for Tyskland. AfD.

Den tredje mannen er lederen av utenrikskomiteen Norbert Röttgen og regnes som en habil og kunnskapsrik politiker som har frontet mye grønn politikk de senere årene. Utenrikspolitisk erfaring kan komme godt med for en tysk kansler i EU-samarbeidet.

Men hvilken type regjering kan den som vinner antas å lede? AfD, Alternativ for Tyskland og die Linke (sosialistene) vil CDU ikke snakke med og når SPD ikke lenger vil være med i den store koalisjonen, gjenstår det lille FDP, de liberale og det stadig større grønne partiet.

Men avgjørende i valget uten selv å være kandidat, kan den mektige partilederen i CSU og statsminister i Bayern Marcus Söder være. Han er framstilt i en karikaturtegning som en bisk dørvakt utenfor nattklubben hvor det står  "CDU-Palatz".

Han kan bli "kingmaker", som det heter det på engelsk,  eller "der Kanslermacher" på tysk.

Men så var det tidspunktet for et mulig skifte da?

Se det vet ingen.

PS: I Thüringen valgte man onsdag Bodo Ramelov som ny statsminister i tredje valgomgang med 42 stemmer. 23 stemte nei og 20 avsto. Ramelov kommer fra sosialistpartiet Die Linke og var statsminister også i den forrige regjeringwn.