Sverige: Privatiserer arbeidsformidlingen

Foto: Martin Horner Kloo

Sverige: Privatiserer arbeidsformidlingen

Den sosialdemokratiske regjeringen i Sverige er i ferd med å avskaffe den statlige arbeidsformidlingen og overlate det til private. Det ble besluttet sist torsdag. Inntil 4.500 ansatte i Arbetsförmedlingen, som den heter i Sverge, må selv søke seg nye jobber, mens andre uten arbeid må oppsøke private selskaper som skal skaffe dem jobb. Hører vi ordet egenandel, formidlingshonorar og egenbetaling?

130 av 242 lokale kontorer skal stenges noe som har skapt sinne i hele distrikts-Sverige. Den gjenværende virksomheten skal hete Arbetsmarknadsmyndigheten og ta hånd om registrering, henvise ledige til private formidlere og håndtere ledighetstrygd.

Dermed ribbes en av Sveriges største offentlige enheter for sitt viktigste innhold. Vedtaket skal utføres av den sosialdemokratiske arbeidsminister Ylva Johansson.

Hvordan har dette kommet i stand? Regjeringen er i mindretall og i budsjettbehandlingen ble det årlige budsjettet krympet fra sju til tre milliarder kroner ved hjelp av Moderaterna og Kristendemokratene. Senere ble det fulgt opp av det 73-punkts lange programmet som er grunnlaget for regjeringens politikk. Der har Centerpartiet med støtte fra de Liberale fått gehør for at reformen skal gjennomføres i løpet av to år. Modellen kommer fra Australia hvor ledigheten er lavere enn i Sverige, men hvor det er vanskelig å se om det skyldes at man har en privat formidling eller om Kina-suget etter råvarer i australsk økonomi er forklaringen.

Beslutningen i Sverige er enda et eksempel på at man putter skattepenger i lommen på private.  Tidligere forsøk ble stoppet da man avslørte systematisk menneskesmugling (bærplukkere fra Vietnam) og også terrorrekruttering, skriver økonomikommentator Carl Johan von Seth i avisen Dagens Nyheter.