Sverige: Mona Sahlin skaper fortsatt bølger

Stefan Løfven gikk fra å være forbundsleder til partileder eller en turbulent periode i det sosialdemokratiske partiet.

Sverige: Mona Sahlin skaper fortsatt bølger

Mona Sahlin var omstridt som partileder for de svenske sosialdemokratene. Det var hun også etter at hun måtte trekke seg. Det er hun fortsatt etter at hun etter mange års taushet har skrevet bok om deler av sitt liv. Nylig var hun gjest hos Skavlan for å promotere boken som har fått tittelen "Makt løs".

Mona Sahlin måtte gå av som partileder og som minister i det som ble kalt "Toblerone-affæren" da hun førte opp et sjokoladeinnkjøp som representasjon. Det var det som felte henne, men det var også mye annet rot i det som normalt anses som private affærer bl.a. en manglende EU-kontroll av familiens bil. Det alvorligste var at hun utstedte en feilaktig lønnsoppgave til sin statsbetalte livvakt slik at han kunne få lån til bolig.

Men nå er det boken som deler partimedlemmer og sympatisører til sosialdemokratene. Hun er ikke lenger medlem av det partiet som hun en gang ledet. Det irriterer mange, mens andre mener at hun har "fått nok nå", og at hennes bok er et ærlig forsøk på å forklare seg om noen av sine handlinger.

Andre igjen slakter boken og ikke minst hennes holdninger til arbeiderklassen og grunnplanet i partiet. Blant disse er journalisten Daniel Suhonen i LO-avisen "Arbetet" som hadde et surt førstegangsmøte med henne da han var  SSUer (AUFer) på 1990-tallet. Det har han åpenbart ennå ikke glemt. Les hans bokomtale her på svensk.