Sverige: Modellflyet som krasjet

Når politikerne legger seg i den svenske modellen, går det galt.

Sverige: Modellflyet som krasjet

Om det ikke var selve den svenske arbeidslivsmodellen som krasjet sist uke, så krasjet forhandlingene mellom partene om endringer i arbeidsmiljøloven blant annet om midlertidige ansettelser og regler for oppsigelser. Forhandlingene har i Sverige gått under forkortelsen LAS, "Lag om anstälningskydd". Det neste spørsmålet er om det kan resultere i en regjeringskrise eller at spørsmålene blir trukket inn i tariff-forhandlingene som nå gjenopptas etter en seks måneders lang koronapause.

I utgangspunktet var hele greia et krasj i den svenske arbeidslivsmodellen. To borgerlige partier gjorde det til en prinsippsak å svekke arbeidsmiljøloven for å kunne støtte at den sosialdemokratiske regjeringen fikk fortsette etter valget for to år siden da de mistet sitt parlamentariske grunnlag.

Centern og de Liberale tvang fram en utredning som skulle endre arbeidsmiljøloven i negativ retning sett med LOs øyne. Men i januaroverenskomsten av 2018 var detåpning for at partene etter utredningen kunne forhandle fram andre regler. Dersom dette ikke skjedde, skulle utredningens konklusjoner gjennomføres.

Forhandlingene brøt sammen fordi arbeidsgiverne visste hva de ville få dersom de sa nei. Riktignok imøtekom de LO på noen områder, men ikke tilstrekkelig på området midlertidige ansettelser og oppsigelsesregler (ansiennitet).

Dermed satte de regjeringen i en kattepine. Hvis de lovfester utredningens konklusjoner, får de LO på nakken. Dersom de skroter utredningen, risikerer de å måtte gå av.

De svenske avtaleforhandlingene ble satt på vent i vår på grunn av korona-situasjonen. Nå skal de i gang igjen. Krav knyttet til trygghet som arbeidsmiljøloven dreier seg om, var ikke reist på forhånd. Vil de dukke opp igjen nå og i denne situasjonen under trussel om streik? Ingen vet hvordan dette kommer til å ende.

Men en ting er klart: Den svenske arbeidslivsmodellen går ikke lenger på skinner etter at de politiske partiene begynte å blande seg inn. "Saltsjøbads-ånden" da man ble enige om en hovedavtale for arbeidslivet i 1938  er forduftet.

Sleng hele utredningen på søpla, skriver redaktøren av LOs avisen Arbetet.