Sverige: LO vil fjerne karensdager.

LO har bedt regjeringen om å fjerne karensdager. LO møtte statsminister Stefan Løfven denne uka.

Sverige: LO vil fjerne karensdager.

EuroLOggen: Svensk LO krever at karensdagen i den svenske syketrygdordningen fjernes. Karensdag er den eller de dager du ikke får dekket tap av lønn før sykepenger slår inn.

Sist oppdatert:

Norge hadde før også en slik ordning med tre dager som ble fjernet i 1978.

Nå ønsker svensk LO å fjerne karenskravet i disse koronavirustider. Årsaken er enkel: Mange vil gå på jobben til tross for at de ikke føler seg friske fordi de ikke har råd til å bli hjemme. Dette gjelder særlig lavlønte og ofte LO-medlemmer som dermed risikerer å utgjøre en stor smitterisiko for sine arbeidskollegaer. Mange funksjonærer derimot beholder full lønn fra arbeidsgivers side og mange kan arbeide hjemmefra.

Den svenske regjeringen gjør i likhet med andre en gjennomgang av ulike tiltak for å avhjelpe en økonomisk nedgang i Sverige som en konsekvens av koronaviruset. Onsdag kom svaret fra regjeringen og det var et ja, men kun midlertidig.

EuroLOggen tillater seg å gjengi en historie tilbake på 1980-tallet da LOs leder  Yngve Hågensen  fikk presset fram en ekstra feriedag under statsminister Gro Harlem Brundtland. Den fikk med en gang navnet Gro-dagen inntil man fikk utvidet det fra fire uker og en dag til fem ukers ferie. Men den uka fikk ikke navnet Gro-uka.

I Sverige derimot under den borgerlige Bildt-regjeringen innførte man  en karens dag som et krisetiltak. Hvem gjorde det? Jo, sosialminister Karen Söder. Så da Norge fikk en Gro-dag fikk Sverige sin Karen(s)dag.

Det er det den sosialdemokratiske regjeringen nå kan komme til å fjerne.

Les mer her.