Sverige: LO vil fjerne karensdager.

LO har bedt regjeringen om å fjerne karensdager. LO møtte statsminister Stefan Løfven denne uka.

Sverige: LO vil fjerne karensdager.

EuroLOggen: Svensk LO krever at karensdagen i den svenske syketrygdordningen fjernes. Karensdag er den eller de dager du ikke får dekket tap av lønn før sykepenger slår inn.

Norge hadde før også en slik ordning med tre dager som ble fjernet i 1978.

Nå ønsker svensk LO å fjerne karenskravet i disse koronavirustider. Årsaken er enkel: Mange vil gå på jobben til tross for at de ikke føler seg friske fordi de ikke har råd til å bli hjemme. Dette gjelder særlig lavlønte og ofte LO-medlemmer som dermed risikerer å utgjøre en stor smitterisiko for sine arbeidskollegaer. Mange funksjonærer derimot beholder full lønn fra arbeidsgivers side og mange kan arbeide hjemmefra.

Den svenske regjeringen gjør i likhet med andre en gjennomgang av ulike tiltak for å avhjelpe en økonomisk nedgang i Sverige som en konsekvens av koronaviruset. Onsdag kom svaret fra regjeringen og det var et ja, men kun midlertidig.

EuroLOggen tillater seg å gjengi en historie tilbake på 1980-tallet da LOs leder  Yngve Hågensen  fikk presset fram en ekstra feriedag under statsminister Gro Harlem Brundtland. Den fikk med en gang navnet Gro-dagen inntil man fikk utvidet det fra fire uker og en dag til fem ukers ferie. Men den uka fikk ikke navnet Gro-uka.

I Sverige derimot under den borgerlige Bildt-regjeringen innførte man  en karens dag som et krisetiltak. Hvem gjorde det? Jo, sosialminister Karen Söder. Så da Norge fikk en Gro-dag fikk Sverige sin Karen(s)dag.

Det er det den sosialdemokratiske regjeringen nå kan komme til å fjerne.

Les mer her.