Sverige: Ingen ende på LAS-forviklingene

Ender LAS-sagaen med et lovvedtak i Riksdagen eller avgår regjeringen?

Sverige: Ingen ende på LAS-forviklingen, men LO sier nei.

Samtlige LO-forbund i Sverige sier nei til det siste forslaget om endringer i den svenske arbeidsmiljøloven. Derimot er funksjonærene (tjänestemenn) i det private tjänestemannskartellet PTK blitt enige med arbeidsgiverne om et kompromiss. Det løser ikke problemet for regjeringen som enten kan gå for kompromisset og få LO på nakken eller møte et mistillitsforslag i Riksdagen.

Historien om LAS, Lag om anstälningssäkerhet, vil ingen ende ta i Sverige. Sist fredag kom det mye på overtid et forslag til beslutning i LOs ledelse hvor alle forbundene deltok. Det fikk tommelen ned. Seks av forbundene hadde allerede før siste runde hoppet av toget og dermed demonstrert at LO var splittet. Men med forslaget fra arbeidsgiverne ble enigheten i LO-kollektivet gjenopprettet.

Det store striden står om "tur-ordningen" eller ansiennitet ved oppsigelser, bruken av "visstidsjobber" som er midlertidige ansettelser samt "hyvling" som er begrepet som betyr at arbeidsgiverne på egen hånd kan nedsette din arbeidstid ved lite ordrer. Det siste er særlig vanlig i hotell- og restaurantbransjen der heltid på kort varsel blir deltid. Midlertidig ansettelser er også et problem i en rekke bransjer, særlig i kommunesektoren, med unntak av Metall som har regulert dette i en egen avtale. Det var grunnen til at Metall fortsatte drøftingene etter at seks andre LO-forbund hadde hoppet av.

Men summen av de endringene som arbeidsgiverne ønsket ble for mye, selv om det kom forbedringer på etterutdannelser og noen annet.

Men funksjonærene i privat sektor som er tilsluttet TCO, den store tjenestemannsorganisasjonen, synes det var akseptabelt.

Tilbake sitter regjeringen med et halvt forslag som er noe bedre enn den offentlige utredningen som den bestilte. På ene siden et LO som ikke synes forslaget er godt nok, med støtte av et Vänsterparti som truer med mistillitsforslag og på den andre siden to semi-borgerlige partier Centern og Liberalarna som synes at forslaget går for langt i arbeidstakerretning.

Det er situasjonen ved ukens begynnelse. Hva den blir på fredag er vanskelig å si, men nå har arbeidsministeren Eva Nordmark med støtte av statsministeren innkalt alle partene til nye drøftinger. Hun var leder av TCO før hun ble minister.

Så får man se hva som kommer til å hende.

Her er avtalen.