svensk lønnsoppgjør utsatt

Svensk LO utsetter hele tariffoppgjøret til høsten. Formann Karl-Petter Thorvaldsen har sagt at han går av som leder på kongressen i juni,-om ikke også den blir utsatt.

Svensk lønnsoppgjør er utsatt

Det svenske forbundsvise tariffoppgjøret er utsatt til høsten. Alle tariffavtaler er forlenget fram til 31. oktober og nye forhandlinger er tenkt gjenopptatt i 1.oktober.

Det er svensk LO og Svensk Näringsliv blitt enige om etter at man har forhandlet helt siden i desember i fjor i  privatsektor i prinsippet om en treårig avtale.

Hva som kan skje med lønningene er det ingen som vil si noe om. Det blir kanskje ikke lønnsøkninger i år og om det blir skal de da etterbetales fra 1. april? Det vet ingen i dag, men arbeidsgiverne ser for seg ikke bare resesjon (tilbakegang), men også depresjon som man ikke har opplevd siden 1930-tallet etter et kraftig børsfall på Wall Street i New York. Volvo har stengt produksjonen og 25000 ansatte er hjemme. Også samtalene om "las", loven om ansettelsestrygghet er satt på vent til august.

I disse koronatider er det mye som ikke er som før, selv om Sverige har valgt en noen annen tilnærming enn Norge og Danmark hvor skoler og daghjem stenges og mye annet stenges ned.

Les mer her og  her