sveits

Sveitsisk fagbevegelse frykter ikke utenlandsk arbeidskraftfra EU/EØS

Sveits: Faglig ja til arbeidsinnvandring

Selveste 17. mai skal sveitserne enda en gang gå til folkeavstemning. Denne gangen skal de stemme over arbeidsinnvandring fra EU/EØS.

Sist oppdatert:

Det er det sveitsiske folkepartiet (Volkspartei) som har samlet nok stemmer for et slikt  forslag. Partiet ligner på FrP i innvandringspolitikken, men er helt mot sveitsisk EU-medlemskap. Partiet vil at man skal si opp en avtale med EU som åpner opp for fri innvandring av EU/EØS-borgere som vil arbeide i Sveits. Dette er en av 120 tosidige avtaler som Sveits har med EU.

Regjeringen støtter ikke forslaget noe de to største faglige landsorganisasjonene er enig i. Fagbevegelsen frykter at ved å si opp avtalen forsvinner også de kontrollmekanismer som finnes i dag.  Disse er en meldepliktordning og kontroll av lønnsnivået. Regjeringen frykter for eksporten dersom EU går til mottiltak og den delen av avtalen sies opp.

EU har i lengre tid presset på for å få en til en rammeavtale som ligner på EØS-avtalen. Dette splitter regjeringen og fagbevegelsen ønsker ikke en slik rammeavtale. EU har krevet endringer i det de oppfatter som begrensninger i den frie flyten av personer, noe som fagbeveegelsen ikke ønsker å fjerne.

Den 18. mai vet vi mere, om det blir bakrus eller ikke. Les mer.