Sveits. Verdens høyeste minstelønn

Geneve som også huser ILO, den internasjonale arbeidsorganisasjonen, innfører en minstelønn som er høyest i verden 230 kroner timen.

Sveits: Verdens høyeste minstelønn

Genève i Sveits vil få verdens høyeste minstelønn på 230 kroner pr. time. Det er bestemt i en egen folkeavstemning. Genève, som er en egen kanton (region) i Sveits, er den fjerde regionen som har stemt for en minstelønn. Det finnes ingen nasjonale regler for minstelønn.

En timelønn på 25 sveitser franc anses som nødvendig for å kunne leve og bo i Genève som er blant verdens dyreste byer. En bolig med to soverom koster fort 3000 sveitserfranc i måneden ( 30000 kroner) og en kopp kaffe 50 kroner.

Det er tredje gang spørsmålet legges ut til avstemning i Genève. To ganger tidligere er det nedstemt, men nå sa 58 prosent ja. Kravet har hatt støtte fra alle partiene på venstresiden og fra fagbevegelsen.

Flere tror at koronaepidemien har hatt betydning siden mange har mistet jobb og inntekt. Det er mer vanlig å se folk står i kø for å få delt ut gratis mat enn før krisen. Samtidig ligger byen på grensen til Frankrike hvorfra det kommer mange grensearbeidere som ofte har langt lavere lønninger siden kostnadsnivået i Frankrike er lavere enn i Sveits.

Sveitsisk LO arbeider nå med å få en nasjonal minstelønnsordning.