Stortingets EØS-debatt i kjente spor

Stortingets EØS-debatt går i vante spor

Stortingets EØS-debatt i kjente spor

Stortingets debatt om EØS-avtalen basert på utenriksministerens redegjørelse 12. mai fulgte kjente spor. Høyre og Arbeiderpartiet er på den positive siden, EØS-avtalene er viktig for Norge og tjener landet godt og er for øvrig svaret på det meste.

SV og Senterpartiet var på den kritiske siden hvor man kritiserer at EU har gjort for lite mot koronapandemien, samtidig som man på de fleste andre området mener at EU gjør alt for mye med det meste.

Mest oppsikt utenfor Stortingets vegger var tonen mellom utenriksminister Ine Eriksen Eide og FrPs stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde om synet på antall kvoteflyktninger og hvilket nabolag de to hadde rundt seg i Oslo. Ordskiftet endte med at Tybring-Gjedde noe oppsiktsvekkende forlot salen under utenriksministeren svar for deretter å dukke opp igjen for å uttrykke at han var blitt såret av utenriksministerens svar.

For de mer spesielt interesserte finnes alle stenograferte innleggene og svarene i sakens anledning her under sak 2 med start kl. 13.30.