Storbritannia: Trump i hopper i salatbollen

Foto: Istock

Storbritannia: Trump i hopper i salatbollen

I går kunne president Donald Trump være æresgjest på en bankett hos Dronning Elisabeth etter å ha trampet rundt i salatbollen gjennom flere uttalelser på Twitter og i britisk presse. For det første mener han at landet kan klare seg uten avtale med EU. Han mener at Boris Johnsson, hans "look alike" allierte, er best egnet til å bli ny statsminister, mens Nigel Farage fra Brexit-partiet, som fikk flest stemmer til Europavalget, bør inn i forhandlingene med EU om en eventuell ny avtale. I tillegg skjelte han ut Labour-ordføreren i London og slapp kommentarer om deler av kongehuset. Alt dette skjer "live" på direkten etter et manus som ingen manusforfatter ville ha vært i stand til å konstruere.

Fredag den 7. juni går landets statsminister av. Theresa May blir den N'te i rekken av Tory statsministere som går i graven som en følge av landets delte og betente syn på EU.

Det er nå tretten kandidater til å ta over statsministerposten, forstå det den som vil, og ingen har en troverdig plan om hva de skal gjøre med brexit. Ingen løsninger er realistiske. Avtalen May fikk med EU er avvist tre ganger i Underhuset. Det er ikke flertall for en ny folkeavstemning og det er ikke flertall for et nyvalg. Der sitter man lammet i det som er kalt «parlamentarismens vugge» eller «the mother of all Parliaments».

Europavalget endret fordelingen mellom partier.

Situasjonen er like surrealistisk som statsbesøket av Donald Trump som vasser rundt som en ukontrollert elefant i en Wedgwood butikk.

-God save the Queen, burde bli den nye aftenbønnen for briter flest. Noe annet kan de neppe ha håp om kunne stole på.