Storbritannia: Økte forskjeller blant lønnsmottakere

Foto: Istock

Storbritannia: Økte forskjeller blant lønnsmottakere

Skatteletter for de som har mest og reduserte ytelser til de som trenger det. Lyder det kjent? Nei, det er ikke Norge, men i dette tilfellet Storbritannia. Den konservative regjeringen fører samme politikk som den norske.Under dekke av at "alle" får skattelettelser så får de rike mest, middelklassen noe, mens de lavest på stigen blir fratatt ytelser. Samtidig øker forskjellene mellom ansatte i helsesektoren avhengig om du er ansatt av sykehuset eller i et privat innleid vikarbyrå.

Fra før har offentlig ansatte i politi og helsevesen ikke inntekter store nok til å kjøpe eller leie en bolig i London. Torsten Bell, som leder en stiftelse med navnet Resolution, peker på at skattelette betyr 2.900 kroner mer i året for den høyest betalte femtedel, mens reduserte ytelser betyr en reduksjon på 1.100 kroner for den fattigste femtedelen. Hvis du tjener 330.000 kroner i året får du 800 kroner mer, mens en som tjener 660.000 får fire ganger mer. 40 prosent av lønnstakerne får ingen skattelette. En avtale med fagforbundet Unison ga hele 22.000 kroner til de lavest lønte i helsevesenet. Dette tillegget gjelder ikke for innleide fra private selskaper slik som utfører renhold, vedlikehold og ikke-helserelaterte yrker i helsevesenet.