Storbritannia: Minstelønna øker med 4,9 prosent

Foto: Istock

Storbritannia: Minstelønna øker med 4,9 prosent

Briter på lovbestemt minstelønn fikk i går en lønnsøkning på 4,9 prosent og det var ingen aprilspøk. Økningen omfatter to millioner personer. Minstelønnsordningen er 20 år gammel, men fikk i 2016 navnet nasjonal lønn til å leve av. Det ble kritisert av flere siden det ligner på begrepet "reell lønn til å leve av" som er høyere.

Den siste er hva man må ha for å kunne dekke de meste grunnleggende behov. Mens den nye nasjonale minstelønnen nå er 8,21 pund eller ca 100 kroner pr. time, er den reelle lønna til å leve av 9 pund og 10.55 pund i London. En del bedrifter betaler frivillig denne lønna som ikke er lovpålagt. Ungdom mellom 18-20 får 6,15 pund, mens de mellom 21 og 24 får 7.70 pund pr. time.

Den konservative næringsministeren Kelly Tolhurst sier til avisen Guardian at «våre minstelønnsrater er blant de høyeste i verden» og at «næringspolitikken skal avskaffe lavlønte og sikre at arbeidere får en rettferdig lønn for en hel dag på jobben».

Les mer her