Storbritannia 25 år som "landfast" øyrike

Folkestone, Kent. Passport control at UK entrance to eurotunnel. Foto: Istock

Storbritannia 25 år som "landfast" øyrike

6. mai 1994 åpnet jernbanetunnelen i den britiske kanalen. Det skjedde ved at den franske president Francois Mitterand og den britiske dronning Elisabeth II møttes 100 meter under vannoverflaten i en Rolls Royce! Dermed var den britiske øya blitt "landfast", en drøm som oppsto allerede på keiser Napoleons tid - han fikk utført gravearbeider på en tunnel som kun ble to kilometer lang mellom 1878 og 1883

Arbeidet ble stanset av "strategiske grunner" godt hjulpet av den store depresjonen i 1873 som fjernet finansiering.

Prosjektet ble gjenopptatt i 1957 da EF ble stiftet. I 1986 ble det besluttet å grave ut den 50,5 kilometer lang doble togtunnelen. 1. desember 1990 kl. 12.12 kom det historiske gjennombruddet hvor den franske tunnelarbeider Phillipe Cozette møtte sin britiske kollega Robert Graham med hvert sitt flagg i hånden. Seks år senere åpnet tunellen og enda seks måneder senere åpnet tunnelen for trafikk. 430 millioner personer har tatt turen i løpet av disse årene.

Robert Graham er for øvrig intervjuet igjen om gjennombruddet og sier at han stemte for brexit. Tunellen endret ikke hans syn på britisk medlemskap i EU.

For øvrig betyr tunellen at britiske aviser ikke lenger skriver: "-Tåke i kanalen, kontinentet er isolert."