SPD til vensre men blir i GroKO

Det tyske arbeiderpartiet går til venstre emn blir i regjeringen til Merkel.

SPD går til venstre,men blir i GroKO

Det tyske sosialdemokratiske partiet SPD tok et bevisst skritt til venstre under deres partikongress i Berlin i helgen. Men de forblir i regjering med Merkel kalt GroKO, Grosse Koalition, som den kalles fordi den består av de to største partiene SPD og CDU.

Sist oppdatert:

Medlemmene hadde i en uravstemning med et snaut flertall sagt at de foretrakk lederduoen Saskia Eskens og Norbert  Walter-Borjans i den kommende landsmøteperioden. De 600 kongressdelegatene stemte derfor for Walter Borjans med nesten 90 prosent av stemmene, mens den noe mer venstreorienterte Saskia Eskens fikk 76 prosent.

Men for de medlemmer som stemte for duoen i medlemsavstemningen i den tro at man nå straks  ville forlate regjeringen, må ha blitt skuffet. Nå skal det først forhandles og deretter skal man vurdere en mulig  utreden. Det foreligger ingen tidsplan  eller absolutte krav, men tre litt omtrentlige områder. For det første skal det mer klima på plass, et ikke overraskende krav i et Europa hvor de grønne partier fosser fram i første rekke i større byer.

Dertil skal det investeringer til, store sådan, 4500 milliarder kroner over 10 år. Det er nøyaktig  hva tysk LO (DGB) og arbeidsgiverne (DA/DI) krever og må anses som et realistisk tall. Men siden grunnloven forbyr underskudd i budsjettene, kalt det svarte null (ingen røde tall altså), og begrensninger på statlig låneopptak, kan det bli vanskelig.

Det siste kravet er mer konkret, en minstelønn på 120 kroner timen mot dagens 91,90 kroner, noe som kan la seg gjennomføre siden naboladene har en høyere sats.

Men som sagt ingen absolutter, ingen "røde streker"  og ingen tidsfrist. Valget er om to år, så enten må man få noe igjen, eller så kan det bli regjeringskrise, -kanskje.

Partier skvulper rundt 13-15 prosent i oppslutning og er ikke hva det var i Willy Brandts storhetsdager. Mye kan skyldes på Gerhards Schröder som ble deres siste kansler,  men som gjennomførte så mange endinger i arbeidsmarkedspolitikken at SPDs grunnfjell rømte over i armene til AfD det høyreorienterte og innvandringsfiendtlige  Alternativ für Deutschland.

Nå skal en av hans forhatte reformer, Hartz IV-reformen, avvikles mener partiet, en ordning som innbærer arbeidsplikt mot en lusen ledighets/sosial stønad som har skapt titusener av fattige, men i arbeid.

-Vi innførte Hartz IV, vi skal avskaffe Hartz IV, sa den nyvalgte duo-leder Saskia Esken.

Tiden vil vise hvordan forhandlingene internt skal organiseres og hvordan man skal kunne selge noen mindre endringer i regjeringsplattformen. CDU har avvist alle endringer i utgangspunket og de er forsatt det største partiet selv om de også stuper i oppslutning og mister velgere til alle kanter.

Angela Merkel er fortsatt deres beste kort, men hennes spilleltid har hun selv begrenset til 2021. Da må både CDU og SPD finne nye kanslerkandiater som skal ha appell til en mer innvandrerfiendtlig og grønnere befolkning som ikke lenger ser på SPD og CDU som samfunnets klipper, men mer som irriterende stein i skoene.

De ulike politiske kommentarene benytter seg av utrykk som "rød harmonisaus" om kongresskompromisset eller som i avisen i Die Welt skrev i en tittel: "Politikk heter Realpolitikk. Punktum!

(kas)