Spania: Sosialistseier

Foto: EC - Audiovisual Service

Spania: Sosialistseier

For første gang på lenge gjør et sosialistparti det bra ved et valg i Europa. Det er i Spania det skjer hvor det spanske sosialistpartiet går fram i regjeringsposisjon og med stor grad av sannsynlighet vil kunne fortsette å sitte med i regjering og med regjeringssjefen som i dag heter Pedro Sanchez.

Han skrev ut nyvalg etter å ha tapt en viktig votering i nasjonalforsamlingen. Det tjente hans parti på som fikk 28,7 prosent av stemmene, seks prosent mer enn i 2016, som er å regne som særdeles bra i dagens Europa. Det er belønningen for å lette litt på de stramme tøylene i den økonomiske politikken som ble ført av hans forgjenger som tilhørte Partido Popular. De gikk sterkt tilbake og gjorde sitt dårligste valg.

Baksiden av medaljen er at en for første gang siden General og diktator Francos tid får et høyrenasjonalitisk parti, Vox, inn i nasjonalforsamlingen. På den siden er Spania mer i takt med hva som har skjedd i andre europeiske valg som i Tyskland og Italia. En ny regjering vil mest sannsynlig søke støtte til venstre til Podemos og med et selvstendighetsparti i Katalonia eller Baskerland.