Spania: Sosialistene fortsette å styre

Sosialistene fortsetter å styre EUs 4. største økonomi, Spania.

Spania: Sosialistene fortsetter å styre.

Pedro Sanchez heter han og vil fortsette i stillingen som Spanias statsminister. Dette ble klart sist uke da man for første gang etter general Franco ble enige om en koalisjonsregjering med et flertall på to stemmer i nasjonalforsamlingen, 167 mot 165.

Det er 80 år siden sist landet hadde en koalisjonsregjering dvs. før borgerkrigen g Franco-diktaturet. Flere partier avsto fra å stemme og dermed fikk Sanchez et flertall. Sosialistpartiet tar dermed med seg venstrepartiet Podemos inn i regjeringen og gjør dets leder Pablo Iglesias til visestatsminister, den første mann med hestehale. Det er oppnevnt ytterligere tre visestatsministere, alle tre kvinner fra sosialistpartiet.

Denne konstellasjonen var ikke mulig for noen måneder siden som da førte til nyvalg, det fjerde på fire år. Begge partiene gikk tilbake mens høyresiden vant fram, særlig ekstrempartiet Vox som ble tredje størst. Det fikk de to partiene til å tenke om, for å gi seg inn på koaliasjonsvegen.

Men for å toppe det hele måtte man ha støtte fra katalanske separatistpartier, hvorav noen avsto å stemme og sikret dermed flertall. Mannen som vippet votering heter Tomás Guitarte fra den nå ukjente og glemte småbyen Teruel , men en av de blodiste under borgerkrigen. Han er utsatt for en rekke drapstrusler og har politibeskyttelse.

Katalansk støtte-ikke votering,  har møtt kraftig kritikk fra høyresiden som mener at Spania vil bli revet i stykker. Statsminister Sanchez beroliger med å si at alle endringer i Katalonia og eventuelt i Baskerland om økt selvstyre, skal skje innenfor rammen av grunnloven.

For fagbevegelsen i Spania er det mest positive utkommet at mange av de begrensinger som den konservative regjeringen innførte i 2012 og som rammet forhandlingssystemet i arbeidslivet, nå vil bli reversert. Det er arbeidsministeren Yoland Díaz med medlemskap i kommunistpartiet som skal sørge for det. Hun er en av 11 ministere som er kvinner mens 12 er menn. I den forrige Sanchez-regjeringen hadde utgjorde kvinnene et flertall.

Økonomien som var på veg opp etter kriseårene i 2007/08 hvor landet sammen med Portugal  var blant det mest rammede av EUs krisepolitikk og effekten av innstramninger, dabber nå av. Flere har kommet i arbeid, men mange i usikre deltidsjobber.

Slik stemmereglene er utformet kreves det 176 stemmer dvs. absolutt flertall av de 350 i nasjonalforsamlingen for å kaste regjeringen. Det er det ikke mange som tror er mulig hvilket betyr at landet nå vil få en stabil regjering for første gang på fire år.

Mer valget i fjor.