Slovakia bryter med Polen og Ungarn

Slovakias president ønsker straffetiltak over Polen og Ungarn.

Slovakia bryter med Polen og Ungarn

Den slovakiske presidenten Zuzana Caputova svinger storslegga overfor Polen og Ungarn for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og at det er lovene som skal styre. Det er både overraskende og ikke. Det er overraskende fordi Slovakia har vært med i en firerbande kalt Visegrad-alliansen sammen med Tsjekkia, Polen og Ungarn. Det som har samlet dem er skepsis til for mye styring fra Brussel særlig i flyktningspørsmål, men også i forhold til mer integrasjon og for mye regler.

Grunnen til at det ikke er overraskende er at presidenten, som ble valgt med stort flertall i fjor, er en uttalt EU-tilhenger, antikorrupsjonsjurist, men uten noen politisk fortid eller karriere. Hun bryter dermed kraftig med forgjengernes EU-fiendtlige holdning. Hun mener at EU har gjort for lite overfor disse to landene i deres oppførsel over den frie pressen, de uavhengige domstolene samt universitetenes frie stilling.

I et intervju med den britiske avisen Financial Times roser hun det tyske EU-formannskapets og Europaparlamentets arbeid for å etablere effektive virkemidler overfor medlemsland som bryter EUs egne regler. I forbindelse med EUs store koronakrisepakke skal man kunne sette krav til bruken av disse. I ytterste fall vil man ikke få disse pengene hvis man ikke oppfører seg ordentlig.

- Vi må ha slike reaksjonsmetoder slik at de som vil følge regelverket ikke  blir gisler for dem som ikke vil følge dem. Hun er også skeptisk til krav om enstemmighet i slike saker som gjør at landene kan bruke sitt veto mot alle former for kritikk. Hun ønsker også raskere reaksjoner mot brudd. Saker som bringes inn for EU-domstolen blir ofte avgjort lenge etter at tiltakene er satt i verk. EU-domstolen fordømte sist uke en ungarsk lov som presset ut et privat universitet i Budapest finansiert av eksilungareren George Soros . Det flyttet til Wien slik at domstolens beslutning fikk ingen effekt.

-Rettferdighet som kommer for sent, er ingen rettferdighet, sier hun. Derfor er tiden avgjørende at vi trenger nye reaksjonsmetoder.

Hun er spurt om ikke EPP, den største partigruppen i Europaparlamentet og som huser det tyske CDU (Merkels parti ) burde vært mer kritisk til å ha det ungarske partiet Fidesz som medlemmer og sier:

-Jeg er overrasket over hvor ofte verdier er så relative. På den ene siden har man erklærte verdier og på den andre siden har man aktiviteter som ikke reflekterer disse verdiene.

Hun har nektet å delta på et arrangement som var sponset av det kinesiske teleselskapet Huawei, før arrangøren Globsec brøt samarbeidet med Huawei.

-Jeg er direkte valgt som statsoverhode i en selvstendig stat og bestemmer selv hvilke konferanser jeg deltar på eller ikke.

Merk deg navnet:  Zuzana Caputova. Siste ord er neppe sagt.