slovaika

Slovakia er at av EU-landene som får norsk EØS-støtte

Slovakia: Valgseier til antikorrupsjonsparti

EuroLOggen: Helgens valg i Slovakia ga en litt overraskende førsteplass til et parti som har framstilt seg som et "Antikorrupsjonspartiet" OLeNO (Betyr: alminnelige folk) og som bidro til at et lett populistisk venstreparti/sosialdemokratisk parti mistet regjeringsmakten. OLeNO fikk 25 prosent av stemmene mens regjeringspartiet Smer-SD ramlet ned til 18 prosent.

Dette skjer på bakgrunn av en regjeringskrise hvor den forrige statsminister har trukket seg etter overraskende store demonstrasjoner  på grunn av et drap på journalist Jan Kuciak og hans forlovede i 2018.

EuroLOggen fortsetter sin dekning av reelle valg i Europa, framfor nominasjonsmøter i USA.

Journalisten var av typen "gravejournalist" og hadde avslørt korrupsjon og tvilsomme avtaler på høyt nivå i forvaltningen, regjeringen og sosialistpartiet. Sosialistpartiet, Smer-SD, som betegnes som innvandringsfiendtlig, hadde nærmere 14 år bak seg ved makten. Den forrige statsministeren Robert Fico måtte gå sammen med lederen av politiet og det ble skrevet ut nyvalg, noen partiet tapte på. Ny statsminister ble Peter Pellegrini, mens Fico fortsatte som partileder, men slo ikke igjennom ved dette valget.

Drapet utløste en til det ukjent protestbølge i landet da den omfattende korrupsjonskulturen ble avkledd.

Det er en tidligere soldat som har innrømmet dobbeltdrapet som var en ren henrettelse i journalistens hjem utenfor Bratislava. Sterke rykter sier at det var et bestillingsoppdrag fra en kjent forretningsmann som følte at journalistens arbeid ble for nærgående. Han benektet dette i rettsaken da den pågikk.

En ny regjering må søke støtte eller inkludere flere mindre partier til høyre. Les mer.

Slovakia, som var den ene delen av det tidligere Tsjekkoslovakia teller,   5,4 millioner innbyggere. Landet ble delt i 1993 under fredelig forhold. Les mer om landet her.

Valget her.