septemberforliget

Den "danske modell" fyller 120 år i disse dager.

Danmark: 120 år med hovedavtale.

Si "septemberforliget" til et dansk LO-medlem (nå FH-medlem) og de fleste vil nikke gjenkjennende til begrepet. I klar tekst betyr det at man i 1899! inngikk en sentral hovedavtale mellom LO og danske arbeidsgivere som ga arbeidsgivere styringsrett og fagbevegelsens forhandlingsrett og aksept.

Det skjedde ikke gratis. Etter fire måneders streik som omfattet 40000 medlemmer i ulike forbund kom forliket. Dette la grunnlaget for den "danske modell" som sikrer sentrale oppgjør over forbundsgrenser. Det var avgjørende for at det meste av regler innenfor arbeidslivet, særlig lønn, var en sak for arbeidslivets parter og ingen andre inkludert politikere med for my reguleringslyst. Slik er det fortsatt, men noen unntak.

I 1935 kom den norske Hovedavtalen mellom LO og NAF, Norsk Arbeidsgiverforening og i Sverige først i 1938  hvor forliket heter Saltsjøavtalet.

Finland kom senere ikke minst på grunn av en blodig innbyrdeskrig (borgerkrig) før annen verdenskrig.

Det er dette avtaleverket som er grunnmuren i den nordiske modellen og som skiller seg ut fra arbeidslivsmodeller ellers i Europa som er preget av faglige splittelse ideologisk og religiøst og svak organisasjonsgrad og avtaledekning og motvillige og fiendtlige arbeidsgivere.

Dansk LO har grunn til å briske seg over jubileet.

De gikk foran, helt først.