Rød grunn valg seier i Hamburg

De rød-grønne vil nok fortsatt styre Hansabyen Hamburg Foto: Istock

Rød-grønn valgseier i Hamburg

Hansastaden og delstaten Hamburg beholder mest sannsynlig sitt rød-grønne politiske lederskap. Arbeiderpartiet SPD gikk tilbake hele seks prosent til 39 prosent, men det betegnes likevel som seier fordi totalt sett har partiet på landsplan kun 15 prosent. Hamburg har "alltid" vær rød, men grønnes etter hvert.

De grønne fosser fram som de gjør i de fleste storbyene og fordoblet seg fra 12 til 24 prosent, men CDU, Merkels parti må se enda lavere tall i hvitøyet, 11 prosent etter alt bråket i delstaten Thüringen.

Trøsten i det hele var at det lenge så ut til at AfD, det brunaktige høyrepartiet, ikke skulle passere sperregrensen og komme inn i delstatsforsamlingen. Det klarte de likevel, med sine 6 prosent, men vil ikke kunne spille noen stor rolle særlig fordi alle er enige om at de skal holdes uten i "kulda".

Mer her

Og her

Og når vi først er inne på tyske delstatsvalg i stedet for amerikanske partinominasjonsmøter, så er den siste utviklingen i delstaten Thüringen at det bli et nyvalg neste år 21. april. I mellomtiden er det meningen av den fortsatt sittende ministerpresident fra venstrepartiet Die Linke skal fortsette og gjenvelges i mars. Han heter Bodo Ramelow og er tidligere fagforeningsmann i forbundet som ligner på Handel og Kontor, men som nå utgjør en del av Verdi som er funksjonærforbundet og for transportansatte. Han kommer fra det gamle Vest Tyskland og skulle bygge opp igjen frie fagforeninger i det gamle Øst Tyskland (DDR)  som delstaten Thüringen var en del av.

Se vår omtale av forviklingene i Thüringen.