Renasjonaliserer jernbanen av en konservtiav regjering

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
Privat drift ble ingen suksess i Nord England

De konservative renasjonaliserer jernbanen.

Jernbanens "frihetsvår" på de britiske øyer nærmer seg slutten. Erfaringene med privatisering, oppstykking og anbudsutsetting er så negative at selv den konservative regjeringen må pense om sine ideologiske sporvekslere og renasjonasjonalisere en viktig del av jernbanenettet kalt Northern Rail. Det kalles nå bare Northern Fail, "fra nordlig spor til nordlig avsporing", i fri oversettelse.

Britiske tog har nå en punktlighet like foran italienske, på 87 prosent mens de er 95 i Østerrike og over 90 i Nederland, Belgia og Tyskland.

På togene i Northern Rail var punktligheten for pendlertog nede på 50 prosent. Den 29. januar var regjeringens tålmodighet kommet til endestasjonen, faktisk før tiden. Selskapet Arriva! Rail North kom aldri helt fram og ble fratatt kontrakten fem år før tiden. Med virkning fra 1. mars vil overtas tjenesten av et offentlig eid selskap på ubestemt tid.

Dette er andre gang at anbudspolitikken må reverseres. Det første var de østlige baner East Coast Mainline i 2018 og den drives fortsatt i offentlig regi. Transportministeren etterlater liten tvil om at det som nå skjer neppe er det siste. Mer en 50 prosent av alle briter ønsker nasjonalisering av "hele greia", inkludert de som sikret en konservativ valgseier i Nord-England-distriktene.

Ellers er bildet fra britiske jernbaner lik det norske. Investeringene har vært for lave, signalfeil og sporfeil har dominert bildet til tross for en kraftig passasjer økning og på godsiden.

Lederen av et slags NoU som ser på hele sektoren sier til bladet The Economist at "franchise-modellen" har sett sine (beste) dager. Men helt død er den ikke siden man drøfter en erstatning hvor man setter ut kontrakter til en fast pris til selskaper, men at priser og billetter skal fastsettes av et offentlig organ. Men det kan ta år og mellomtiden blir det nasjonalisering av franchise-kontraktene og drift i offentlig regi, under en konservativ regjering.

I mellomtiden kan vi i Norge se fram til Sør(gelig)toget og S(venska J(ævlar) på Dovrebanen.