Velgerne i Portugal stememr annerledes enn i andre EU-land

Portugal: Gjenvalg av sosialistene

I Portugal skjer det uvanlige at et parti med "sosialisme" i navnet gjør et godt valg. Det går sågar kraftig fram fra 32,3 prosent til 36,6 prosent eller 86 til 106 mandater etter å ha styrt landet i fire år. Det manglet ti mandater på rent flertall.

Søndagens valg ga et bedre utfall enn ventet for landets statsminister Antonio Costa, men var ikke nok til rent flertall. Dermed fortsetter samarbeidet med Kommunistpartiet og Venstreblokken som ikke er med i regjeringen.

Navnene på partiene er ikke alltid helt dekkende. Sosialistpartiet, som vant, er egentlig mer et sosialdemokratisk parti mens det som kaller seg sosialdemokrater er å betrakte som konservative og Kommunistpartiet er like langt til venstre som alltid og mot EU. De gikk tilbake til fordel for Venstreblokken som er mer EU-vennlig og sosialistpartiet. Regjeringen har klart kunststykket å holde seg innenfor EUs budsjettrammer, men likevel øke pensjoner og trygder for folk flest, noe som har gitt god uttelling i valget OG ros fra Brussel.

Men utfallet i Portugal må nærmest betraktes som unntaket fra regelen. I november er det valg i nabolandet Spania hvor det også er en sosialistisk mindretallsregjering med en inntil nå populær statsminister som heter Pedro Sanchez.

Les mer her.