Østerrike: Teknokratregjering tar over

Skyline Wien, Østrerikes hovedstad.
Wien, Østrerikes hovedstad.

Østerrike: Teknokratregjering tar over

Dagen før 600 faglige ledere fra hele Europa samlet seg til kongress i Wien, sprakk den østerrikske regjeringen. På hodet ut gikk først visekansleren Heinz-Christian Strache deretter fikk innenriksminister Herbert Kickl sparken, begge fra Frihetspartiet FPÖ, før de siste tre FPÖ-ministrene ble lempet ut av regjeringen på ordre fra kansler (statsminister ) Sebastian Kurz.

Skandalen bak det hele var et tilbud til visekansleren om penger til hans parti mot at en lettisk niese av en russisk oligark (styrtrik person) skulle få adgang til statlige kontrakter og få kjøpe en større avis som skulle bli mer vennlig innstilt overfor partiet FPÖ.

Dette ble avslørt på en video fra 2017 tatt opp i en luksusvilla på Ibiza et møte  som bar mer preg av et fylleslag enn seriøse forhandlinger. Hvorfor denne filmen nå ble lekket til en tysk avis og et tysk nyhetsmagasin er det ikke gitt noen forklaring på, men uansett endte det med knall og fall for den turkis-blå regjeringen som bare har sittet med makten i 17. måneder.

Nå erstattes de fem statsrådene med fem teknokrater deriblant en tidligere leder av Høyesterett som blir innenriksminister. Utenriksministeren får fortsett siden han var partiløs.

Innenriksministeren ble sparket siden han måtte etterforske videoenes ekthet. Etter at FPÖ har infiltrert sikkerhetspolitiet med sine kandidater  kunne man ikke ha ham som øverste politisk leder. Opposisjonen omtaler de fem nye som "Kurz-vennlige" med unntak av sosial ministeren som er sosialdemokrat. Kravet er at dette skulle være en "samlingsregjering", men slik ser det ikke ut.

Mandag skal det avgjøres når et blir nyvalg i september eller oktober. Opposisjonen SPÖ lider valgets kvaler hvorvidt de skal fremme mistillitsforslag til Kurz eller ikke kommende mandag til parlamentet.

SPÖ sitter flere steder lokalt og i delstaten Burgenland med et partisamarbeid nettopp med FPÖ som gjør det vanskelig for dem å bryte. I byen Linz bryter SPÖ-borgermesteren samarbeidet med FPÖ.

Av de mindre spørsmålene er om hvem som skal representere landet på EUs toppmøte til uka og i juni. Kanskje det må bli landets president Alexander Van der Bellen fra partiet de grønne, som blir redningen. Det er han som ordner opp i flokene nå og har satset på en overgangsløsning under ledelse av Kurz.

Kurz har kommet styrket ut av krisen og øker sin oppslutning mens FPÖ ikke har gått så mye tilbake som mange hadde trodd. Tilbake litt betuttet på perrongen står SPÖ, sosialdemokratene som har stått helt ute i kulden i 17 måneder. De må nå nærmest  garantere for en Kurz- regjering fram til at velgerne sier sitt. Kaster de ham får han "offerrollen", sitter han kan han kanskje få rent flertall.

Østerisk LO, ÖGB, er fornøyd med regjeringens fall fordi en rekke foreslått "reformer" om lønn, skatt og pensjon nå blir utsatt og i beste fall ikke vedtatt.

Hvem står så bak videoen far 2017 og hvorfor ble den offentliggjort først nå?

Sporene går til en østerriker ved navn Julian Thaler som er "detektiv" med bostedsadresse i Wien og driver et "sikkerhetsfirma" i München. Der stopper alle spor og telefonnummeret går til et advokatkontor hvor ingen har kjennskap til Herr Thaler. Hans selskap har gått med underskudd lenge og egenkapitalen er vekk. Men har det stått andre krefter bak ham igjen? Se det vet man ikke og det er den nye innenriksministers oppgave å finne ut av. Kan videoen brukes til å anklage FPÖ for å motta svarte penger og bestikkelser og kan det straffeforfølges?

Filmen ble tilbudt til salgs i januar i år og det er åpenbart at Der Spiegel og Süddeutsche Zeitung nok har betalt penger for filmen.

Ble den solgt fordi FPÖ ikke kunne levere det de hadde lovet den falske lettiske "oligarkinnen"?

Det skal den nye innenriksministeren forsøke å finne ut av i samarbeid med spansk politi.