Østerrike: Rykk tilbake til start

Østerrike får ny regjering
Østerrike får en ny regjering, etter hvert, men hvilken?

Østerrike: Rykk tilbake til start

Valget i Østerrike søndag avklarte egentlig ingen ting når det gjelder hvilken regjering landet skal få.

Hvem som blir statsminister, eller kansler som det heter der, er mer klart. Det blir den unge og dynamiske Sebastian Kurz (33) fra det konservative folkepartiet VPÖ som ikke overraskende tok valgseieren hjem med sine 37,1 prosent, en framgang på fem prosent siden siste valg. Men det er ikke nok til flertall og da har han antagelig hele tre steder å gå: Til venstre til den gamle partneren gjennom flere tiår, sosialdemokratene SPÖ. Men de ble svekket i valget i likhet med hva som skjer med sosialdemokrater i andre land. De havnet på 21,7 prosent tilbake fra 26,9 prosent.

Den andre mulighetene er å bli grønn, siden miljøpartiet også i Østerrike fosset fram fra 3,8 til 14 prosent. Også Oslo Høyre lukter på MDG for å makt igjen.

Den tredje muligheten er til høyre til Frihetspartiet FPÖ som Kurz regjerte sammen med fram til mai i år. En skandale video som viste daværende leder love bort offentlige oppdrag mot penger i partikasen veltet regjeringen. Det har de betalt dyrt for i form av en tilbakegang på 10 prosent far 26,9 prosent. I liberalt parti kalt Neon er for lite til å gi flertall.

Uansett hva det blir,  er det lange forhandlinger som ligger foran, slik som  det har vært i Belgia og i Spania hvor der vanskelig å lage koalisjoner som har et trygt flertall bak seg. Mindretallsregjering er ikke så vanlig her som det har blitt i de tre skandinaviske landene.

I mellomtiden kan Kurz og barndomskjæresten Susanne Thier planlegge å flytte tilbake til den romslige kanslerboligen som har sine aner tilbake til det store Ungarsk-Østeriske imperiet som dekket nesten halve Europa i sin tid.