Østerrike: Regjeringskrise

Foto: Istock

Østerrike: Regjeringskrise

Østerrike har for tiden en midlertidig regjering, for første gang ledet av en kvinne med tittelen kansler. Hun heter Brigitte Bierlein og har sin bakgrunn som dommer. Det skjedde etter at VPÖ Folkepartiet fikk mistillit mot seg anført av sosialdemokratene SPÖ og med støtte av det partiet, FPÖ, som ble lempet ut av regjeringen etter en skandale som har fått navnet Ibizagate. Der ble partilederen tilbudt partistøtte mot at giveren skulle få offentlig anskaffelser.

Østerrike Kansler

Ibizagate

Valget til Europaparlamentet viste at FPÖ ikke tapte særlig på skandalen, VPÖ styrket seg, mens SPÖ ikke fikk noen spesiell uttelling.

Slik det ser ut har den unge og særdeles velstriglede partilederen Sebastian Kurz store sjanser for å vinne valget som er tenkt å være i september/oktober. Det holder neppe til rent flertall og det tradisjonelle samarbeidet (maktdelingen med sosialdemokratene) vil heller ikke være særlig sannsynlig. Dermed gjenstår et nytt mulig samarbeid med et parti ved navn NEOS som er et konservativt/liberalt parti.