Østerrike: Blågrønn frihandelsstopp.

Blå-grønn politikk tjener ikke fagbevgelsen.

Østerrike: Blå-grønn nei til mer frihandel.

Østerrike har igjen fått en regjering med et flertall bak seg. Fargen ble denne gangen blå-grønn, en koalisjon bestående av det konservative (kristne) Folkepartiet (ÖVP)og de grønne som hadde sterkest framgang både i dette valget og i presidentvalget for to år siden.

Dermed er Sebastian Kurz igjen statsminister eller kansler som det heter og igjen verdens yngste regjerende statsminister. Den nye finske statsministeren Sanna Marin var den yngste i skarve fire uker.

Blant de mer overraskende ting som den nye regjeringen vil, er å si nei til er EUs nylig framforhandlede frihandelsavtale Mercosur som er med land i Sør- og Mellom-Amerika. Her er det de grønnes innflytelse som har slått inn siden kanslerens parti som tradisjonelt har vært for økt frihandel. På andre områder har de gitt etter for mye mener deler av det grønne partiet.

De grønne har blitt med på en integrasjons- og innvandringspolitikk de tidligere har kritisert. Også på andre områder har de akseptert en tøff linje i sosial/arbeidslivspolitikken. Fagbevegelsen forventet lite fra de grønne og de kan ikke si at de er overrasket, men skuffet.

Når det gjelder miljøsatsingen for å gjøre landet

klimanøytrale i 2040 er en avhengig av penger. Det konservative partiet beholder finansministeren og i regjeringserklæringen står det at skattene  skal fortsatt senkes  og den stramme budsjettpolitikken  ikke skal endres ved økt opplåning.

Østerisk LO /ÖGB) har møtt den nye kansleren, men forventer seg lite av den nye regjeringen.