Og vinneren er: Bratislava!

Foto: Istock

Og vinneren er: Bratislava!

Torsdag ble det klart hvor den nye europeiske arbeidsmarkedsmyndigheten vil ha sitt hovedkvarter. Det var fire land og byer som konkurrerte om å få byrået, men valget falt altså på Bratislava, Slovakia.

I tillegg til Bratislava var det Sofia i Bulgaria, Nicosia på Kypros og Riga i Latvia som var med i den endelige vurderingen. ELA blir opprettet for å hjelpe EUs medlemsland med håndhevingen av arbeidslivets regler, blant annet ved å legge til rette for felles inspeksjoner på tvers av landegrensene. Forslaget om å etablere et slikt byrå ble lagt frem i mars 2018, og i EU-sammenheng har ELA blitt etablert i lynets hastighet. Allerede i februar 2019 ble det enighet mellom Europaparlamentet, det rumenske formannskapet og Europakommisjonen om en avtale om innretningen til byrået. Avtalen ble vedtatt i Europaparlamentets plenum i april. ELA skal gi informasjon og ellers støtte opp om håndheving av regelverket knyttet til mobilitet av borgere og arbeidskraft over landegrensene.

Det har hele tiden vært knyttet stor interesse til ELAs oppgaver særlig med henblikk på felles inspeksjoner og mekling. Det endelige resultatet ivaretar hensynene til medlemsstatenes kompetanse på området. ELAs aktiviteter er gjennomgående avhengig av at medlemsstatene ønsker bistand eller støtte.  Arbeidslivets parter vil delta både i oppbygningen og også ha en rådgivende funksjon i det videre virket.

Byrået vil foreløpig settes opp i Brussel fra oktober i år, før det om kort tid altså etablerer seg i Bratislava.  Det vil ha et budsjett på 50 millioner Euro årlig og ca 140 ansatte. Norge skal i utgangspunktet bli med i den nye myndigheten.

Les mer her