Offentlgi velferd kan ikke drives som privat bedrift

New public mangement er ikke egnet i velferdsvirksomhet

Offentlig velferd skal ikke være butikk

Den danske arbeidsminister Peter Hummelgaard har nylig sagt noe som vil falle i god jord hos alle som har sett seg lei på "new public management" konseptet med alle deres planer, krav, skjemaer og rapportering.

På en større konferanse i København, hvor det nettopp handlet om administrasjon, langet han ganske kraftig ut og sa at denne regjeringen (den nye sosialdemokratiske under ledelse av Mette Fredriksen) har et annet syn enn de forrige, som har vært borgerlige. Hummelgaard ønsker mere faglig kompetanse og omsorg særlig i velferdssektoren. Han vil legge mer vekt på forholdet pasient/helsepersonell, og barn og barnevernsansatte. Det samme gjelder politiet som nå skal desentraliseres igjen. Flere 100 politifolk skal flyttes ut i det som ser ut til å være en reell "nærhetsreform" i motsetning til den norske.

Særlig en setning i hans foredrag ble lagt merke til og vi bringer den på pære dansk:

“Men uanset hvilken del af velfærdssamfundet man tager fat i, så er det tydeligt, at noget er helt skævt. Vi bruger rigtig mange ressourcer på projekter, processer, dokumentation, forandring, forankring og på evaluering. Og når vi har evalueret, så starter vi forfra på en ny proces, som skal forankres og evalueres.”

Les mer her, også på dansk.