Nytt toppmøte på toppjakt

Foto: Istock

Nytt toppmøte på toppjakt

EUs ledere samles enda en gang i Brussel denne torsdagen for enda en gang se på lederkabalen de må løse før 31. oktober. Det er vervene som president i Rådet og Kommisjonen som er viktigst, men også visekommisær og utenriksansvarlig i Kommisjonen og president i Den europeiske sentralbanken er viktige kommandosentraler. Frontene er steile og det er Tyskland og Frankrike som antagelig må enes for å bane vegen for en felles løsning. Der er det i dag uenighet mellom Merkel og Macron.

Også de ulike partigruppene i Europaparlamentet har valgt sine ledere, men det er ingen enighet om hvem som skal vært "spisskandidat" til Kommisjonslederjobben, en tysker ved navn Manfred Weber, en hollender med navn Frans Timmermans eller kanskje en dansk dame som heter Margrethe Vestager. Blir det den siste som i tillegg har merkelappen "liberal" på seg, er det første gang at en kvinne skal lede det store kommisjonsmaskineriet.