Nye høyreformasjoner i Europaparlamentet

Foto: Istock

Nye høyreformasjoner i Europaparlamentet

Etter valget til et nytt Europaparlament i mai vil man se nye partigrupperinger. De fleste går ut fra at EU¬-kritiske partier utover høyresiden vil finne hverandre og lage en eller to nye partigrupper. Dette må gjøres for å få økonomisk støtte og tildelt taletid i plenum.

Partier som har mye til felles er Sverigedemokratene, Dansk Folkeparti, Sannfinnene, samt Alternativ for Tyskland. Nasjonal Samling i Frankrike, også Liga fra Italia og Fidesz i Ungarn er nevnt i sammenhengen. Sammen kan de utgjøre mellom 25-30 prosent av medlemmene i Europaparlamentet.

Det blir en utfordring for den gamle majoriteten bestående av S&D (sosialdemokrater) og EPP (moderat konservative). Skal «fornuften» få flertall trenger de støtte fra de liberale i ALDE og kanskje også en grønn gruppering.

ALDE-gruppens leder Guy Verhofstadt har sagt at gruppen skal omdannes for å ta med franske medlemmer fra Emmanuel Macrons parti "Republikken på marsj". De mye omtalte gule vestene stiller også til valg og noen av disse ser ut til å lande på høyresiden de også.

Juli er måneden de nye medlemmene skal samles i Strasbourg for å velge

utvalgsmedlemmer og presidium. Da skal parlamentet også peke på sin kandidat til president i Europakommisjonen. Hvem det kan bli er det ingen som vet i dag. Det europeiske råd skal formelt velge vedkommende sammen med ny sjef for Den europeiske sentralbanken og Det europeiske råd hvor alle statslederne samles.

Se mulig fordeling her

Mer om valget her