Ny venstre regjering i Spania

Sanchez tar med seg Podemos inn i regjering

Ny venstre regjering i Spania

Da ser det ut til at Spania får en ny regjering, denne gang enda litt lenger til venstre enn en ren sosialistregjering. De får med seg partiet Podemos (Ja vi kan) hvis leder også får bli visestatsminister. Dette skjedde under 48 timer etter valget hvor begge partiet gikk tilbake med sammenlagt 1,2 millioner stemmer. Mange av disse stemte på det mer ekstreme høyrepartiet Vox.

Etter valget i januar var det umulig å se at en slik regjering kunne bli utfallet og dermed ble det i stedet nyvalg. Men floken er ikke helt løst ennå. De to partiene har henholdsvis  120 og 35 mandater, Får de støtte fra et annet venstreparti Más País blir de 158, men fortsatt et stykke fra majoritet i den 350 representanter store nasjonalforsamlingen. Får de med seg småpartier fra Baskerland, Kanariøyene og Galisia kan det bli 169 plasser, men det mangler fortatt sju for å ha 176 som er flertall.

Da kan det oppstå en situasjon at man velger en regjering som får flest stemmer siden noen avstår. Det mest aktuelle er at blir det venstreorienterte partiet ERC fra Katalonia som kan avstå. Lederen av ERC Oriol Junqueras  soner en 13 år lang straff for brudd mot den spanske grunnlov fordi han ønsket selvstyre i en egen folkeavstemning. Så regjeringsspørsmålet kan bli avgjort fra en fengselscelle.

Spenningen er ikke over denne gangen heller.