Ny ledelse i europeisk fagbevegelse

DEFSs nyvalgte ledelse. FOTO: DEFS

Ny ledelse i europeisk fagbevegelse

Svensken Per (Pelle) Hilmarsson) bli valgt som en av to nye visegeneralsekretærer på kongressen til DEFS i forrige uke. Den andre ble Esther Lynch fra Irland mens generalsekretæren Luca Visentini ble gjenvalgt for fire nye år.

Fra Norden ble Eva Nordmark fra TCO Sverige og Jarkko Eloranta fra finske SAK innvalgt i styrekomiteen mens Bente Sorgenfrey fra FH i Danmark ble en av fem visepresidenter. Norden får dermed tre stemmer i det som heter styrekomiteen. Alle organisasjoner møter i styrer (eksekutiven).

Kongressen som samlet 600 delegater var en rolig manifestering mot den økonomiske politikk som er ført i Europa i de siste 10-12 årene. Nå  må den legges om i retning av økte investeringer, en sterkere velferdsstat, en mer rettferdig beskatning og ikke minst en gjenoppretting av kollektive avtaler og rettigheter. Medlemsfallet må stoppes og den politiske kursen må legges om ikke minst for å hindre at nye populistpartier på høyresiden vokser basert på økende protester og fortvilelse.

Valget til et nytt Europaparlament viser hvilke utfordringer fagbevegelsen står overfor.

Men her følger en liste over de med fagforeningsbakgrunn.